Oroande SUV-trend, men VW ID.7-formatet hyllas i krocktesterna

Idag har Euro NCAP presenterat resultat från krocktesterna på en stor uppställning nya och aktuella elbilar. Några briljerar, men några är oväntat nog faktiskt en besvikelse. Bland de testade elbilarna finns Volkswagen ID.7, BMW i5, Mercedes EQE SUV, BYD Tang, Kia EV9, Xpeng G9, VinFast VF8, Smart #3, Byd Seal-U och Hyundai Kona.

I samband med presentationen av krocktesterna passar Euro NCAP också på att varna om den pågående trenden med allt större och tyngre bilar. De är inte bara en fara för andra förare och bilister, utan har också en ökad negativ påverkan på miljön menar organisationen. Nästan alla bilarna i denna testomgången var tungviktare på över två ton.

– I åratal anklagades Euro NCAP för att pressa upp vikten på bilar. Man trodde att ytterligare säkerhetsfunktioner innebar extra vikt. Det var aldrig riktigt fallet och den ökning av fordonsvikt vi ser nuförtiden är verkligen inte säkerhetsrelaterad, kommenterar Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

– Den beror på konsumenternas preferenser för större fordon och på elektrifieringen med allt större batterier som används för att dämpa konsumenternas räckviddsångest. Men det här är en trend som varken hjälper säkerheten eller miljön: stora, tunga bilar är i allmänhet mindre energieffektiva än små, lätta, och det finns en säkerhetsrisk när dessa två typer av fordon kolliderar eller, ännu värre, när oskyddade trafikanter är inblandade, fortsätter Michiel van Ratingen.

Vissa modeller hyllas

Bland elbilarna som Euro NCAP testat i denna omgången hyllar man bland annat Volkswagen ID.7. Den erbjuder inte bara det bästa skyddet för vuxna passagerare (95%) som uppnåtts i år, den är också en av modellerna som är mest kompatibel med den övriga trafiken. Det i form av att den inte är för stor och utgör därmed en lägre risk för andra trafikanter.

Av samma anledning visar sig BMW i5 vara minst lika trygg. Modellen erbjuder ett fullgott skydd och placerar sig precis under ID.7:an i testomgången. Båda modellerna får fem stjärnor i totalbetyg.

Testomgångens besvikelse stod Hyundai Kona för. Den får fyra stjärnor, och har ”i verkligheten tur att precis undkomma tre stjärnor”. Bedömningen beror på dess undermåliga testprestanda när det kommer till förarassistanssystem och förmåga att undvika kollisioner.

BetygVuxnaBarnOskyddadeFörarsystem
BMW i5/5-serien589%85%86%78%
BYD Seal-U590%86%83%77%
BYD Tang587%87%80%73%
Hyundai Kona480%83%64%60%
Kia EV9584%88%76%83%
Mercedes EQE SUV587%90%80%85%
Smart #3590%86%84%85%
VinFast VF8476%89%77%79%
Volkswagen ID.7595%88%83%80%

Krocktesterna

Nedanför kan du se krocktesterna med de nio testade bilmodellerna.

BMW i5/5-serien

”Denna stora familjebil ligger precis bakom Volkswagen ID.7 i sin säkerhetsprestanda, om än inte riktigt lika bra i bäcken- och lårbensskydd i frontalkrocktestet. Fordonen uppnår enkelt ett femstjärnigt betyg.”


BYD Seal-U

”I denna release testade Euro NCAP den lilla suven Byd Seal-U. Den presterar också bra. Fortfarande tung på över två ton, men bilen är mindre än de flesta andra suvar testades den här gången.”


BYD Tang

”BYD har varit en av världens största batteritillverkare i många år och en tillverkare av elbilar i Kina i nästan ett decennium. Även om de är nya i Europa så har företaget en hel del tillverkningserfarenhet som andra biltillverkare kan lära sig av. BYD bevisar att de har måttet på säkerhet med en bra allroundpoäng på Tang och ett femstjärnigt betyg.”


Hyundai Kona

”Lägsta placeringen och den verkliga besvikelsen i denna utgåva är Hyundai Kona. Resultat beror på dess undermåliga testprestanda, särskilt när det gäller förarassistans och undvikande av kollisioner. Hyundai har gjort bilen större och dess interiör rymligare för att tävla inom sin klass, men tillverkaren ska inte utgå från att kunderna nöjer sig med en säkerhetsnivå som efter konkurrenterna.”


Kia EV9

”Tillsammans med BYD Seal är Kia EV9 en utmanare till Årets Bil 2024 och Kias första bil med tre sittrader. Följaktligen är bilen mycket stor, men vissa skulle säga att den ger ett visuellt uttryck på vägen. Fordonet är utrustat med en rad barnsäkerhetsutrustning och har en bra dynamisk prestanda, vilket ger ett femstjärnigt betyg.”


Mercedes EQE SUV

”Mercedes-EQ EQE är en stor suv med en prislapp som matchar det. Men den uppnår överlag ett mycket bra resultat, särskilt i sin säkerhetsassistansteknik. Fordonet sviks av bristen på robusthet i bilens mittkrockkuddesystem, som visade på potentiella huvudskador för passagerare i fronten. Den får femstjärnigt betyg.”


Smart #3

”Smart #3 är större än tidigare modeller från tillverkaren. Det finns det fortfarande vissa utmaningar med underprestanda i skyddet på sidorna av fordonet och de åkande i framsätet som kom i kontakt med dem under testerna. Fordonet lyckas dock fortfarande uppnå ett säkert betyg på fem stjärnor.”


VinFast VF8

”Den vietnamesiska elbilstillverkaren VinFast lanserade nyligen VF8 som är märkets första modell i Europa. Bilen fick fyra stjärnor och sviker på grund av bristen på fasthållningssystemets robusthet, men i övrigt visade sig skyddet av barn och utsatta användare vara bra.”


Volkswagen ID.7

”Utmärkt allround-prestanda inom krocksäkerhet med höga 95 procent i skydd av vuxna. Den här bilen är också en kompatibel partner på vägen och ger inte bara skydd till sina egna passagerare, utan även andra som den kan möta på sin resa.”

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.