Jag har kollat in Volkswagen ID. GTI Concept

Här hänger jag med Volkswagen ID. GTI Concept. Fotograf: Peter Esse.

Jag fick en inbjudan till Volkswagens showroom i centrala Stockholm. Det var dags att kolla in något nytt. En ny framtida elbil. Där stod den. En liten elbil i form av den kompakta Volkswagen ID. GTI Concept. Så här rymlig har Volkswagens fina lokal i centrala Stockholm aldrig upplevts.

Volkswagen ID. GTI Concept är märkets känslosamma spinoff på Volkswagen ID. 2all. På plats fanns också Andreas Mindt, Volkswagens designchef och ansvarig för konceptet, som gav oss en inblick i Volkswagens tankar med ID. GTI och Volkswagendesign generellt. Volkswagen vill hitta tillbaka till sig själva. Målet är ett bli ett love brand och att en Volkswagen ska skapa känslor hos både förare, passagerare och betraktaren.

Andreas Mindt, designchef på Volkswagen.

Och visst har kanske ID. GTI det som krävs. Den sänder ut en kraftfull attityd med ett snällt ansikte som ler mot betraktaren. Jag stod länge och tittade på konceptet och även om bilen är liten så blev det en stor upptäcktsresa. Varthän blicken fastnade, så fanns det alltid något nytt att fästa blicken på. Detaljarbetet är imponerande.

De kraftfulla hjulen, de vassa linjerna som löper upp över huven eller de tydligt markerade röda konstrasterna gav en sportig och robust GTI-känsla. Som om att bilen är modig.

Samtidigt syns ett leendet tydligt fram på bilen. Den röda munnen och de två pigga ögonen. Den känns vänlig, trots sin tuffa attityd i övrigt.

Samtidigt kan man inte undkomma att tänka tanken, detta är bara ett koncept. Ett riktigt fränt sådant. Och som vi vet så ser ju aldrig produktionsbilen ut som koncepten.

Men designchefen Andreas Mindt lät meddela att runt 90 procent av det vi ser på konceptet kommer att nå den produktionsklara bilen som Volkswagen arbetar på nu. Det som inte kommer med kommer bara göra den bättre.

Volkswagen vill förmedla en dold sportighet, en känsla av humor i sitt framtida formspråk. Samtidigt vill Volkswagen ta vara på detaljer från sitt förflutna, från sina ikoniska modeller. Men Andreas Mindt var tydlig med att poängtera att det inte handlar om att skapa någon retrodesign.

Den som jämför Volkswagen ID GTI med första generationen Volkswagen Golf GTI kommer se likheterna. Exempelvis linjen längs nedre dörrsidan och den framåtvända C-stolpen.

Videogenomgång

Teknik

De tekniska detaljerna var inget vi fick denna gången. Men eftersom den bygger vidare på ID. 2all kan vi säkert förvänta oss en räckvidd en bit över 400 kilometer. Några detaljer om motoreffekt fick vi inte men den blir säkert snäppet kraftfullare än den lugnare ID. 2:an.

Klart är i alla fall att den blir framhjulsdriven, och genom mjukvara ska det bli möjligt att efterlikna drivlinan hos tidigare GTI-modeller. Det ska bli möjligt att anpassa allt från eldriften, chassit, styrningen, ljudupplevelsen och simulerade växlingspunkter.

Att motorn placeras fram frigör också utrymme i bagaget. Andreas Mindth berättade att lastutrymmet kommer i två nivåer. Om vi lyfter på golvet får vi in sex stycken sex-pack öl (eller vatten!) och sedan kan vi lägga ner golvet och lasta ännu mer ovanpå.

Men interiören var inget vi fick kika på denna gången. Men några konceptbilder ger en föraning om hur den kan se ut. Volkswagen lovar mindre plastkänsla, och mer genomtänkta material och framför allt smarta lösningar för att minska på kostnadsdrivande inslag och allt annat som är onödigt och bidrar till en minskad kvalitetskänsla.

GTI:s ikoniska växelspak med golfbollen är ju borta. Färdriktning väljer vi på en spak bakom ratten, men körlägena väljer vi med en tydlig knapp på mittkonsolen. Den knappen ska bli lika ikonisk som golfbollen.

Kommer 2027

Det är ett tag kvar innan Volkswagen ID. GTI blir verklighet. Först ska Volkswagen ID. 2all lanseras och det kommer ske någon gång runt 2025, eller möjligtvis 2026. Först efter det kommer GTI-modellen och då är vi nog inne en bit in i 2027.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.