Ola ska lansera Indiens sportigaste elbil – vill tillverka hälften av världens elbilar

Ola Electric är ett ungt företag som rivstartat på den indiska marknaden genom att lansera eldrivna skotrar med enkel design och rejält med prestanda och räckvidd. Dessa bygger man i landets största fabrik för eldrivna tvåhjuliga fordon.

Även om man idag endast tillverkar tvåhjuliga fordon så är planen också att på sikt tillverka elbilar. Det berättade Ola Electric under ett event i början av året. Idag delar Ola Electric med sig av fler detaljer kring elbilen och sin strategi framåt.

Indien står idag för fem procent av den globala fordonsmarknaden. I takt med att landets ekonomi växer kommer den andelen växa till 25 procent. Då är elbilar det enda hållbara alternativet, och det är här Ola Electric ska komma in med rätt erbjudanden.

– Det globala skiftet till elbilar har hittills endast varit begränsat till väst och Kina, men för att verkligen ta elbilsrevolutionen till mänsklig skala måste Indien vara förändringens epicentrum, säger Bhavish Aggarwal, VD för Ola Electric.

Hälften av världens elbilar

Bhavish Aggarwal berättar att det kommer behövas en helt ny typ av elbil. Det genomsnittliga priset på en elbil i västvärlden är idag uppåt 700 000 kronor vilket är alldeles för dyrt för en indier som i snitt betalar 250 000 kronor för en ny bil.

– Vi kommer bygga för Indien, och vi kommer också att skapa ett paradigmskifte för resten av världen. Idag står USA, Europa och Kina för två tredjedelar av världens biltillverkning. I elbilsframtiden kommer vi kunna bygga hälften av världens alla elbilar här i Indien, fortsätter Bhavish Aggarwal.

Ola Electrics elbil ska modernisera Indiens bilindustri. Bhavish Aggarwal menar att dagens biltillverkare i Indien är för konservativa och inte ger indierna vad de förtjänar.

– Indiens biltillverkare är konservativa som tror att vi bara vill ha små bilar eller mellanstora bilar. Globala biltillverkare tror inte den indiska marknaden är mogen för världsledande teknologi och säljer bara bilar med föråldrad andrahandsteknik, fortsätter Bhavish Aggarwal.

Indiens sportigaste elbil

Ola Electrics första elbil ska bli ”Indiens sportigaste elbil” och klara 0–100 km/h på fyra sekunder. Den ska erbjuda en lång räckvidd på 500 kilometer och erbjuda ledande effektivitet genom ett lågt luftmotstånd med ett Cd-värde på 0,21.

Bhavish Aggarwal berättar också att den kommer få glastak, vara nyckellös och erbjuda de absolut senaste förararassistanssystemet. De senaste teknologierna ska inte vara reserverade för västvärlden.

– Den kommer ha den bästa prestandan, den bästa designen och den bästa teknologin, säger Bhavish Aggarwal.

Planen är att elbilen ska lanseras till 2024.

Enorm skala

För att nå sina måla ska Ola Electrics skala upp till enorm skala och automatisera så mycket av produktionen som möjligt. Planen är också att utveckla egna battericeller. Allt ska finnas samlat som en stor central hub och bli Indiens största fabrik för tvåhjulingar, elbilar och battericeller.

Målet är att tillverka en miljoner elbilar, 10 miljoner tvåhjulingar och battericeller med en kapacitet på 100 GWh per år. Bilfabriken ska kunna tillverka upp till sex modeller baserade på två plattformar samtidigt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.