Kinesiska elbilstillverkaren Nio håller på att etablera sig i Europa. Nästa månad öppnar ett första showroom- och servicecenter i centrala Oslo och de första leveranserna av suven Nio ES8 kommer att starta i samband med det.
Nio har profilerat sig som en tillverkare av elbilar i premiumsegmentet. I samband med den senaste kvartalsrapporteringen berättade företagets VD William Li i en intervju att man nu tittar på att nå ut till ett bredare segment.
Planen är att göra det genom ett helt nytt varumärke. Man har satt samman ”ett litet team” som ”ett första strategiskt intiativ” i frågan, enligt Li. Det är inget ovanligt att de större biltillverkaren äger flera varumärken som delar många synergier men siktar in sig på olika prissegment.
– Förhållandet mellan Nio och vårt nya massmarknadsmärke kommer att vara som förhållandet mellan Audi och Volkswagen eller Lexus och Toyota. Vi vill erbjuda bättre produkter och tjänster till lägre priser än Teslas, förklarar Li.
Nio har hunnit lansera flera elbilar i Kina, och gjort sig känd för sina batteribytarstationer som komplement till snabbladdning. I januari är det premiär för märkets nya lyxiga suv Nio ET7 som får en räckvidd på över 1000 kilometer. Förra kvartalet leverade Nio 21 879 elbilar, vilket är en ökning från 10 331 från samma period i fjol.
Kommentera