Eldrivna ”hyper-suven” Lotus Eletre är här – får 600 km i räckvidd och 600 hästkrafter

Geely-ägda Lotus har nu lanserat sin ”hyper-suv” Lotus Eletre. Den lovar rejält med prestanda med en sportig och aerodynamisk paketering. Den bygger på en 800-voltsarkitektur unikt utvecklad för Lotus. Plattformen Electric Premium Architecture ska också användas i Lotus tre andra kommande modeller.

I Eletre sitter ett batteripaket på 100 kWh. Målet är att leverera en WLTP-räckvidd på upp till 600 kilometer. De dubbla motorerna ger fyrhjulsdrift och närmare 600 hästkrafter. 0–100 km/h klarar den på under 3 sekunder. Topphastigheten blir 260 km/h.

Med Eletre och den nya plattformen kommer också ultrasnabb snabbladdning. En 350 kW-laddare ska kunna leverera 400 kilometer räckvidd på 20 minuter. Även AC-laddningen är snabb och klarar upp till 22 kW.

– Detta är en äkta Lotus, och vi är övertygade om att den kommer att glädja prestandabilskunder och erbjuda ett distinkt alternativ till segmentets etablerade spelare. Eletre har själen av en Lotus och användbarheten av en SUV, berättar Matt Windle, VD för Lotus Cars.

Eletre är den första modellen av flera högpresterande premiumbilar som ska rulla ut från en ny fabrik i Wuhan, Kina. Lotus är noga med att påpeka att modellen är designad i Storbritannien under en ”brittisk anda” med support och expertis från kollegor i Kina, Sverige och Tyskland.

– Eletre är en sällsynt kreativ möjlighet inom prestandabildesign. Möjligheten att börja med ett blankt papper och utveckla ett helt nytt fordon som tar ett varumärke i en helt ny riktning. Det har funnits ett nära samarbete mellan Lotus designstudior i Warwickshire och Hethel, förklarar Peter Horbury som arbetar med design på Lotus Cars.

– Resultatet är en ”Hyper-SUV” som verkligen skiljer sig från vad som finns på marknaden; den elektriska drivlinan har inspirerat en ”hytt-framåt”-design som återspeglar den ikoniska mittmotorlayouten hos Lotus sportbilar, vilket skapar ett unikt utseende och en unik position i SUV-segmentet, tillägger Peter Horbury.

Prestandan och den djärva designen spiller också över på inredningen. Här används endast de bästa premiummaterialen och målet har varit att skapa en ”prestandaorienterad och visuellt lätt” design.

Eletre går att få med antingen fyra eller fem sittplatser. Vid fyra sittplatser får bilen fyra individuella säten och ett rejält armstöd med inbyggd skärm i baksätet.

Leverans 2023

Försäljningen har öppnat idag och de första leveranserna ska starta i Europa och Kina under 2023. Lotus har inte kommunicerat några svenska priser, men det är idag möjligt att lägga en förhandsbokning för 25 000 kronor. Det finns däremot ett europeiskt riktpris på motsvarande omkring 1,2 miljoner kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.