Lilla elbilen BYD Seagull blir billigare än väntat – från 110 000 kronor i Kina

I förra veckan hade elbilen Byd Seagull premiär på bilmässan i Shanghai. Den skapade stora rubriker världen över – både för sitt nätta format men också sitt låga pris. Bland tidiga uppgifter i medier talades det också om en ny batteriteknik från CATL. Så kallade natriumjonbatterier.

Någon ny batteriteknik blir det inte. I alla fall inte från start. Men klart är att BYD Seagull får en lägre prislapp än förväntat. Modellen kommer att finnas med tre olika utrustningsnivåer. I Kina får basmodellen ett instegspris på 110 000 kronor medan den som vill slå på stort med en topputrustad variant och större batteri får langa fram 130 000 kronor. Ungefär 20 000 till 30 000 kronor lägre än de första uppgifterna.

Alla tre varianterna är utrustade med en motor på 55 kW (74 hk) med en toppfart på 130 km/h. Toppmodellen får ett LFP-batteri på 38,88 kWh med en beräknad räckvidd på upp till 405 km (CLTC). Det motsvarar ungefär 320 km enligt får europeiska mätmetod WLTP.

Basmodellen får ett batteri på 30,08 kWh som kan leverera en räckvidd på runt 305 km (CLTC). Översatt till vår standard motsvarar det runt 200 kilometer. Att snabbladda batteriet från 10 till 80 procent ska ta strax under 30 minuter.

Plats för fyra

Seagull har plats för fyra passagerare med en hjulbas på 2,5 meter. Den mäter 3780 mm i längd, 1715 mm i bredd och 1540 mm på höjden. Interiört möts föraren av en avskalad design med endast ett fåtal fysiska knappar och en roterbar pekskärm på 11,1 tum.

Bilen är fullt uppkopplad, med tillhörande app och mobilnyckel. Säkerhetsmässigt har Seagull fyra krockkuddar.

Intresset har varit stort i Kina. Under de första 24 timmarna efter avtäckningen fick Byd in 10 000 beställningar.

Det finns inga uppgifter om Byd Seagull kommer till Europa. Den väcker dock hoppet och är ett föredöme för billigare elbilar i de minsta segmenten, något som saknas sedan Volkswagen e-Up lades ner. Seagull visar helt enkelt att det är möjligt att pressa priserna på elbilar redan idag.

I Europa finns det konkreta planer på en ny generation mindre och billigare elbilar i form av Volkswagen ID.2 och Renault 5. Men det är modeller som kommer först 2025.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.