Volvos eldrivna grävare ECR25 gräver där dieselmotorn kämpar

På 3000 meters höjd kämpar dieselmotorer. Luften är tunn vilket gör dem mindre effektiva, ökar utsläppen och dessutom gör dem väldigt svårstartade. Därför valde man istället den elektriska grävaren ECR25 från Volvo CE när man skulle bygga en ny linbana upp till Schilthorn-toppen i Schweiz.

Det var James Bond som gjorde Schilthorn berömd. Idag är det en populär destination för skidåkare och bergsklättrare. Eldrivna Volvo ECR25 är den enda av sitt slag och det nätta formatet gjorde det möjligt att lyfta den till toppen med hjälp av en helikopter.

– Isen och kylan i bergen utgör de största utmaningarna för maskinen, även om kylan inte visar sig vara ett problem eftersom maskinen startar omedelbart, till skillnad från dess dieselmotsvarigheter som kan ta upp till en timme att starta, skriver Volvo CE.

Dessutom slipper man transportera upp diesel till berget. Den elektriska grävaren kan istället pluggas in direkt till linbanan för att få ström till sin drift.

– Energin finns tillgänglig här uppe, och vi kan utnyttja den när som helst. Den andra fördelen är att vi slipper utsläppen, det är bra, avslutar Melchior Burlon som är ansvarig för projektet.

Volvo ECR25 Electric väger runt 2,7 ton, och har ett batteri på 20 kWh. Drifttiden ligger på runt 4 timmar, och kan snabbladdas upp till 80% på runt 50 minuter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.