Laddboxar kämpar i sommarvärmen – experten förklarar begreppet ”deratar”

Martin Jonsson, VD på DEFA Sverige och nya laddboxen Power som ska klara värme.

I Norge har det i samband med den tidiga sommarvärmen rapporterats om laddboxar som tappar laddeffekt. Laddboxarna blir varma av den stekheta solen och för att begränsa värmeutvecklingen ställer boxarna ner laddeffekten, och till följd går laddningen långsammare.

Att de flesta rapporterna kommer från Norge är kanske inte så konstigt. Här finns det både många elbilar och minst lika många laddboxar. Diskussionerna i norska elbilsforum och Facebook-grupper är såldes många och förekommer på laddboxar från flera olika tillverkare.

Experten svarar

Norska laddboxtillverkaren DEFA har själva kunnat återskapa fenomenten på flera olika laddboxar av olika märken i sitt egna labb. Jag frågade Martin Jonsson som är VD för DEFA Sverige om fenomenet som man kallar för deratar:

– När en laddbox är i gång utvecklas det värme inuti den. Dessutom kan den hettas upp från utsidan, av solen. Under soliga sommardagar blir laddstationen extra varm, vilket gör att den riskerar att överhettas. Då sänks laddeffekten automatiskt. Laddboxen deratar, berättar Martin Jonsson.

Fenomenet är så klart inget man behöver oroa sig för säkerhetsmässigt. Att laddeffekten ställs ner är en del av säkerhetsfunktionen, men att inte uppnå väntad laddeffekt är något som Martin lyfter fram som något negativt:

– Jag tycker att man som konsument bör oroa sig över att den AC-laddare man har investerat i inte genererar den effekt som utlovats. Vi pratar inte om någon säkerhetsrisk, men dessvärre kan flera användare känna sig lite lurade, säger Martin Jonsson.

– Studier har visat att några av de bästsäljande laddstationerna på den svenska marknaden reducerar effekten med så mycket som 26 procent under en vanlig laddsession i en omgivningstemperatur på 30 grader. Och 30 grader är inte mycket mot en solig vägg en vanlig sommardag, fortsätter Martin Jonsson.

Tillverkarens ansvar

Att montera sin laddare i skuggan, eller inomhus i ett garage är så klart något som kan minska värmeutvecklingen, men det är inte heller en garanti eftersom allt beror på hur varmt det är i den omgivande miljön.

Klimatet i norden är omväxlande, och en laddbox måste klara av både snöstormar, regnoväder och stark sol med hög värme. En skyddad placering är att alltid att föredra, men Martins konkreta produktråd är att välja en laddbox som håller:

– Det är inte privatpersonen som ska säkerställa en lång livslängd, utan det är tillverkarens ansvar, betonar Martin.

Som en termos

Martin fortsätter med att berätta att DEFA känner till fenomenet och förklarar den grundläggande konstruktionsmissen.

– Flera marknadens bästsäljande laddboxar är inkapslade med flera lager plast som gör att ingen värme kan ta sig ut. Vår chefsingenjör brukar pedagogiskt förklara det som att det är som att värma upp en termos på insidan, förklarar Martin Jonsson.

Under utvecklingen av sin senaste laddbox DEFA Power var ett av de stora fokusområdena att ta fram en laddbox som inte deratar. För att lyckas med det förändrade man själva konstruktionen av laddboxen.

– DEFA Power har bara ett enda lager plast kring sig, och utformningen gör att nästan ingen värme utvecklas i boxen. Själva enheten har en aluminiumplatta som är i direktkontakt med den varma kopparen på insidan av laddboxen. Det gör att värme kan transporteras inifrån och spridas över aluminiumplattan. Och väggfästet som laddstationen är monterad på ser ut som en schweizerost. Den är full av öppningar, och värme kan ta sig ut. Våra elektronikkomponenter tål dessutom höga temperaturer och är placerade på exakt rätt ställen. Vi har gjort detaljerade analyser och utgått från mycket avancerad matematik, berättar Martin Jonsson.

– Den är certifierad upp till IP55 för att tåla regn och smuts. I tillägg har den IK10 som gör den motståndskraftig för yttre påfrestningar. Både laddboxen och laddkabeln är utvecklade för att tåla extrem värme och kyla. Ett av alla tester vi har gjort handlar om att, från hög höjd, släppa ned en järncylinder på displayen. Jag vill också nämna att DEFA Power är tredjepartscertifierad. Det innebär att en oberoende part har granskat den på alla vis, avslutar Martin Jonsson.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.