Techanalysen: Då blir elbilar billigare att tillverka än ICE-bilar, men konkurser väntar

Under 2024 kommer biltillverkare att fortsätta brotta sig genom skiftet till elbilar. Det handlar om att bemöta utmaningarna med att få till fungerande mjukvara och svara upp till ökad konkurrens från snabbfotade och flexibla uppstickare.

Det kommer leda till en bilmarknad i kraftig förändring under de tre kommande åren, skriver teknikbolaget Gartner i analysen av bilindustrin. Det kommer 2027 innebära billigare elbilar, konkurser och ökade reparationskostnader.

– Nya bilföretag har kraftigt omdefinierat status quo inom fordonsindustrin. De kom med nya innovationer som sänkte produktionskostnaderna genom centraliserade fordonsarkitekturer och med gigacasting som ökade produktionstempot, förklarar Pedro Pacheco, forskningschef vid Gartner.

– Gamla biltillverkare har inte något val än att ta efter för att överleva, tillägger Pedro Pacheco.

Förändringen i bilindustrin kommer att leda till att nästa generationens elbilar i genomsnitt kommer att vara billigare att tillverka än en jämförbar bil med förbränningsmotor. När biltillverkare förändrar sina tillverkningsprocesser i kombination med ny produktdesign så kommer det dessutom göra så att tillverkningskostnaderna sjunker betydligt snabbare än batterikostnaderna.

– Detta innebär att elbilar kommer att nå kostnadsparitet med förbränningsbilen mycket snabbare än förväntat, men samtidigt kommer det att göra en del reparationer av elbilar betydligt dyrare, säger Pedro Pacheco.

Dyrare reperationer

Pedro Pacheco menar att det finns en baksida i förändringen av produktionsprocesserna. Den genomsnittliga kostnaden för en reperation av en kaross vid en allvarlig olycka kan öka med 30 procent. Det som en konsekvens av att bilen konstrueras i allt större delar genom exempelvis metoder som gigacasting. Det kommer leda till fler totalskrotade fordon, men kan också leda till dyrare försäkringspremier.

Gartner uppmanar biltillverkare till att säkerställa att de nya produktionsmetoderna inte får ske på bekostnad av högre reparationskostnader. Det kan leda till negativa motreaktioner från konsumenterna på sikt. Produktionsmetoderna bör enbart användas på sätt som också kommer säkerställa att reparationskostnaderna blir lägre.

Konkurser att vänta

Det kommer att finnas biltillverkare och andra företag som satsat på elektrifieringen som inte kommer att kunna nå lönsamhet, en rad uppstickare kommer att möte slutet på sin resa. Gartner spår att 15 procent av elbilsföretagen som grundats de senaste tio åren kommer att gå i konkurs innan 2027.

– Med det upplevda löftet om lätta vinster samlades många nystartade företag i elektrifieringen, allt från biltillverkning till laddning av elbilar och vissa är fortfarande starkt beroende av extern finansiering, vilket gör dem särskilt utsatta för marknadsutmaningar, förklarar Pedro Pacheco. Speciellt utsatta kan en del företag vara i takt med att länders subventioner fasas ut.

Guldrushen är över

Marknadsandelarna för elbilar kommer att fortsätta växa under 2024. Gartner spår en total marknad om 18,4 miljoner elbilar 2024, och 20,6 miljoner under 2025. Men nu sker en förändring:

– Vi går från ”guldrush” till ”survival of the fittest”. Detta innebär att företagens framgång nu hänger på deras förmåga att svara upp till behoven hos konsumenterna, är slutsatsen som Gartner använder för att summera rapporten och framtidsutsikterna.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.