Test: Åker på husvagnssemester med elbil i -29°C

Foto: Norsk elbilforening.

Det var dags att ge sig ut på husvagnssemester, tyckte norska elbilsföreningens testförare Ståle Frydenlund. Så klart var det fricamping som stod på agendan, trots en utetemperatur på -26°C. Med sig hade man testbilen Kia EV9 som dragbil.

Testbilen EV9 skulle visa sig vara särskilt lämpad till att både dra den 1,8 ton tunga husvagnen, men också till att hantera utmaningen med att hålla husvagnen varm under natten. Genom V2L kan bilen mata ut ström ur batteriet till husvagnen med en effekt på 3,6 kW.

– Vi fricampade i två nätter och det krävde mer än 80 kilowattimmar energi från bilens huvudbatteri. Det fungerade felfritt, även i minus 29 grader, och vi upplevde inga problem av något slag, berättar Ståle Frydenlund.

– Om vi ​​skulle önska något så är det att V2L-anslutningen på bilen på sikt skulle kunna leverera ut mer än de 3,6 kilowatt som den klarar idag, tillägger Ståle Frydenlund. Om effekten hade varit högre hade det gått snabbare att värma upp husvagnen.

Hela inslaget kan du se nedanför:

Läs testet i sin helhet hos Norska elbilsföreningen här (på norska).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.