Elbilar har gjort bilköparna mindre varumärkeslojala. Istället för att vara ett visst bilmärke troget lockas köparna av ny och innovativ teknik och är beredda att byta till ett nytt märke för att få det.
En undersökning från amerikanska Edmunds visar att 85 procent av köparna av elbilar är beredda att köpa en elbil från ett bilmärke som de inte äger eller inte har ägt. Det styrker också i statistiken från årets första kvartal. Då 65 procent av alla inbytesbilar bar ett annat märke, än det elbilen de köpte bar.
– Traditionellt räknar biltillverkare med konsumentlojalitet för att motivera sina försäljningspriser, men konsumenternas intresse för elbilar i kombination med det begränsade antalet alternativ på marknaden får kunderna att ratta märken de aldrig har kört förrut, säger Jessica Caldwell, analytiker på Edmunds.
Det är främst två grupper som sticker ut i undersökningen med största intresse för att köpa en elbil. Den består av gruppen yngre bilköpare och köpare av premiummärken. 75 procent av de tillfrågade 25- till 34-åringarna och 88 procent av 35- till 44-åringarna skulle överväga en elbil. Av premiumbilköpare är det 79 procent som överväger att köpa en elbil.
Det är dessa två grupperna som biltillverkarna måste fokusera på att locka till sig, skriver Edmunds i sin analys. Den yngre målgruppen efterfrågar billigare elbilar, och kan biltillverkaren leverera på det kan det innebära en långvarig kundrelation om varumärkeslojaliteten återbyggas.
– Det faktum att yngre och mer lyxorienterade konsumenter överväger en elbil vid sitt nästa köp utgör en unik möjlighet för biltillverkare och återförsäljare att nå denna mycket önskvärda demografi, fortsätter Jessica Caldwell.
– Elbilar förkastar det lojalitetsmönstren som biltillverkarna har vant sig vid, och det kommer att vara intressant att se om det växande antalet elbilsmodeller från vanliga märken kommer att skifta tillbaka konsumenternas lojalitet eller om varumärkeslojalitet är en något som hör till det förflutna, avslutar Jessica Caldwell.
Den amerikanska undersökningen visar också att de fem främsta varumärkena som konsumenter litar på kan göra de bästa elbilarna är Tesla (18 %), BMW (12 %), Toyota (8 %), Chevrolet (7 %) och Audi (7 %).
Volvo riktar sig till yngre

Just att rikta sig till yngre köpare är något som Volvo Cars valt som strategi och vill uppnå med nyligen lanserade Volvo EX30. Basmodellen har ett startpris på 429 000 kronor. Volvos VD Jim Rowan har beskrivit EX30 som en ”inkörsport till Volvo”.
– Det är en stadsbil riktad till en yngre demografisk målgrupp som kan prenumerera på den och göra den till sin första Volvo. Sedan kan vi försöka behålla dem som kunder, säger Jim Rowan.
På andra sidan skalan har Volvo premiumsuven Volvo EX90, med ett startpris på över en miljon kronor. Det illustrerar den resa som Volvo hoppas på att kunderna ska göra genom Volvos portfölj.
Kommentera