Hyundai IONIQ 5 N kan få fejkad växellåda och motorljud

Första officiella bilden på Hyundai IONIQ 5 N.

I förra veckan kunde vi läsa om att Lexus håller på att utveckla en manuell växellåda komplett med koppling och varvräknare till sina sportigare elbilar. Man vill helt enkelt ”erbjuda en känsla av kontroll och engagemang” i sportelbilarna.

Lexus verkar inte vara ensam om den tanken. Även Hyundais prestandadivision N arbetar på en liknande teknik till de mer kraftfulla modellerna som divisionen lägger vantarna på.

En virtuell växellåda kallad ”N e-shift” finns under utveckling hos Hyundai N. Den kan bli först ut i kommande IONIQ 5 N, det skriver CarExpert Australien.

– Själva tanken är att komma ganska nära känslan och ljudet av DCT i i30 N. Vi vill leverera samma känsla, med samma ryck och nedväxlingsvibrationer som du upplever i våra N-bilar med förbränningsmotor, berättar Albert Biermann, teknikrådgivare inom N-divisionen.

– Ljudmässigt är det dock väldigt utmanande, särskilt de knallande ljuden du får i en i30 N. Vi arbetar fortfarande med den här tekniken. För att föra över upplevelsen du får i en bil med förbränningsmotor till vår IONIQ 5 N, fortsätter Albert Biermann.

Hyundai kallar ljudet för N Sound Plus. Föraren kommer att kunna välja mellan en rad olika ljud och kommer till och med kunna skapa egna ljud. Hyundai N hoppas också på att kunna erbjuda nya ljud genom trådlösa uppdateringar.

Förväntningen är att Hyundai kommer att visa mer av IONIQ 5 N nästa år – med en första leveransstart i nära anslutning till det.

I ett tidigare videoklipp kan vi få se konceptet Hyundai RN22e (baserat på IONIQ 6) som divisionen ljudsatt med mullrande ljud. Nu förstår vi varför:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.