Lexus sportiga elbil kan få en manuell växellåda

Konceptet Electrified Sport representerar Lexus framtid. Det ska ge en glimt av hur en eldriven sportbil kan se ut. Genom en ny avancerad drivlina är målet att leverera en sportbil som klarar 0 till 100 km/h på runt två sekunder.

Exteriört kommer den upplevas och se ut som vilken eldriven sportbil som helst. Under karossen gömmer sig dock en hel del annorlunda inslag. Bland annat kommer den att få en manuell växellåda.

Kontroll och engagemang är viktigt för många förare och det är något man bara kan uppnå med en manuell växellåda, menar Lexus. En projektgrupp inom Lexus har fått den specifika uppgiften att titta på hur en manuell växellåda kan fungera i en elbil.

Projektet har nu gått in i nästa fas där teamet har utrustat en prototyp baserad på elbilen Lexus UX 300e. Den har fått både växelspak och kopplingspedal.

– Vi tog en nuvarande generation UX 300e och förvandlade den till en manuell EV-prototyp. Vi lade till en växelspak, en kopplingspedal och en varvräknare. Detta visade sig vara så roligt att det här projektet nu är under seriös utveckling och det kan faktiskt finnas på någon av våra framtida elbilar, berättar berättar Takashi Watanabe, chefsingenjör för eldrivna fordon på Lexus.

Test-elbilen med manuell växellåda.

– Från utsidan är detta fordon lika tyst som alla andra elbilar. Men föraren kan uppleva alla sensationer av ett fordon med manuell växellåda. Det är ett mjukvarubaserat system, så det kan programmeras för att återskapa körupplevelsen för olika fordonstyper, vilket låter föraren välja sin föredragna inställningar, avslutar Takashi Watanabe.

I videon nedanför kan vi se växellådan i testbilen (vid tidmarkering 3:15).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.