HiPhi Z har kommit till Europa – men utan att följa vår laddstandard

Kinesiska elbilstillverkaren HiPhi är unik på många olika sätt. Just nu satsar märket på Europa, och de första bilarna har börjat nå vissa utvalda marknader. Aktuell är bland annat HiPhi Z med ett startpris på 105 000 euro.

Designen är så uppseendeväckande att när HiPhi ställer ut den på mässor måste de förtydliga att bilen inte är ett koncept. Men det är inte den enda egenheten har det visat sig.

HiPhi Z på utställning, med ett förtydligande!

HiPhi Z är en kraftfull sedan som producerar 672 hästkrafter, klarar 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder och ska nå upp till 605 kilometer (WLTP) på en laddning. När det kommer till laddning blir det däremot en djungel och ett endaste stort frågetecken. HiPhi väljer att inte följa vår europeiska standard för laddning.

Istället håller man fast vid den kinesiska laddningsstandarden och det för både AC- och DC-laddning. Som bilköpare får man istället med sig en inverterad kabel för AC-laddning och för att kunna ladda på våra europeiska snabbladdare tvingas man använda en adapter som medföljer bilen.

Björn Nyland visar upp adaptern.

– Men det är problematiskt. För den fungerar inte, berättar Björn Nyland i sin senaste video där han provar Z. Inslaget kan du se nedanför:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.