Vill förbjuda laddning av elbilar från vägguttaget

Axel Philipson, VD Zaptec.

I en Sifo-undersökning som Zaptec låtit göra uppgav 16 procent att de laddar sitt laddbara fordon direkt i ellutaget. Det motsvarar 90 000 laddbara personbilar idag, men skulle med enkelhet innebära 450 000 laddbara fordon år 2030 då vi kommer ha 2,5 miljoner laddbara bilar på våra vägar.

Det är ett problem menar Zaptecs VD Axel Philipson som nu tar ton och yrkar för att förbud mot laddningen av elbilar i vanliga vägguttag. Han menar att det är förenat med fara. Shuko-uttaget som det vanliga vägguttaget heter är en uppfinning från 1920-talet.

– Det klarar av att leda ström till exempelvis vattenkokare men får det betydligt tuffare med elbilsladdning under en längre tid. Vi har redan sett flera fall där laddning av elbil genom dessa uttag har fått allvarliga konsekvenser. I somras brann till exempel tre radhus i Stockholm ned på grund av en brand som startade efter att en elbil som stod i ett garage fattat eld, skriver Axel Philipson i en insändare i GP.

Risken är att Shuko-uttaget kan överbelastas vid den höga och långvariga belastningen som laddningen av en bil kan medföra. Han vill helt enkelt se ett förbud och pekar mot Norge där ett liknande förbud finns.

–  Vi uppmanar därför regeringen att ta fram ett lagstadgat förbud mot laddning av elbilar genom eluttaget, skriver Axel.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.