Första elbilen från Maybach ger extra lyx till Mercedes EQS SUV

Det tyska lyxmärket Maybach som är en del av Mercedes visar nu upp sin första elbil. Det i form av en modell som är baserad på Mercedes EQS SUV. Till det har Maybach applicerat sitt signum för exklusiv lyx.

Exteriört sticker nya Mercedes-Maybach ESQ 680 SUV ut med sin unika tvåtonslack och handmålade kritstreck. De stora skillnaderna märks dock på interiören och framför allt i baksätet.

Som standard får den nya lyxsuven Executive-säten med ventilation, massage och värme för nacke och axlar. Dessutom finns separat massage för vaderna i fotstöden. Om passageraren i det högra baksätet lutar stolen till viloläge skjuts höger framsäte fram för att ge extra plats åt benen.

Duger inte Executive-säten finns också tillvalet First Class Rear. Då delas baksätet av en mittkonsol som går hela vägen från instrumentbrädan till det bakre ryggstödet. Här finns mugghållare med kyla och värme, samt kyld förvaring för valfri dryck. Ingår gör också specialdesignade försilvrade champagneglas.

Filtreread luft

Hyperscreen – som vi känner igen den från Mercedes.

För att ytterligare ta ett kliv från allt och alla på utsidan är Maybachen utrustad med en luftrenare som i flera steg renar luften. Bilen läser hela tiden av luftkvalitén både i kupén och utanför bilen. Genom doftsystemet Air Balance kan man förstärka sinnesstämningen med olika dofter.

För mer komfort är bilen designad till att minimera ljud från vägbanan, vind och drivlinan. Dessutom finns ett Burmester 4D Surround-ljudsystem med 15 högtalare och så kallade exciters som gör att musiken känns fysiskt i sätena.

Prestanda

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV har permanent fyrhjulsdrift med en effekt på 484 kW (650 hk) och ett maximalt vridmoment på 950 Nm. Sprinten 0 till 100 km/h klarar bilen på 4,4 sekunder.

Räckvidden är upp till 600 kilometer på en laddning. Snabbladdning är möjlig med upp till 220 kW vilket ska lägga på 220 kilometer extra räckvidd på 15 minuter.

Säljstarten är planerad till sommaren med de första leveranserna till hösten. Det svenska priset har ännu inte kommunicerats.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.