Ford Mustang Mach-E med billigare batteri kommer också till Europa

Tidigare i veckan berättade Ford att man investerar i litiumjärnfosfatbatterier (LFP) för att kunna erbjuda elbilar med lägre priser. Batterierna introduceras i produktion detta året och den första modellen som får det blir Ford Mustang Mach-E.

Nu bekräftar Ford Sverige också att Ford Mustang Mach-E utrustad med LFP-batteriet också kommer till Europa under detta året. LFP-batteriet är baserat på andra mineraler än traditionella litiumjonbatterier. De är bland annat fria från dyrbara mineraler som nickel och kobolt.

Det ger i sin tur billigare batterier. LFP-batteriets nackdel är att energitätheten är något lägre än i litiumjonbatteriet vilket ger en kortare räckvidd. Däremot anses de vara betydligt mer tåliga, och Ford uppger också att de ska klara snabbare laddning.

– Vi är fast beslutna att leda elbilsrevolutionen, och det innebär att vi behöver investera i tekniken och jobben som möjliggör för oss att hålla vara i framkanten av denna globala omvandling som sker i vår bransch, säger Bill Ford, Fords styrelseordförande.

Hur Ford kommer att kunna förändra de svenska priserna på Ford Mustang Mach-E med de nya batteriet är inte känt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.