Tidigare i veckan berättade Ford att man investerar i litiumjärnfosfatbatterier (LFP) för att kunna erbjuda elbilar med lägre priser. Batterierna introduceras i produktion detta året och den första modellen som får det blir Ford Mustang Mach-E.
Nu bekräftar Ford Sverige också att Ford Mustang Mach-E utrustad med LFP-batteriet också kommer till Europa under detta året. LFP-batteriet är baserat på andra mineraler än traditionella litiumjonbatterier. De är bland annat fria från dyrbara mineraler som nickel och kobolt.
Det ger i sin tur billigare batterier. LFP-batteriets nackdel är att energitätheten är något lägre än i litiumjonbatteriet vilket ger en kortare räckvidd. Däremot anses de vara betydligt mer tåliga, och Ford uppger också att de ska klara snabbare laddning.
– Vi är fast beslutna att leda elbilsrevolutionen, och det innebär att vi behöver investera i tekniken och jobben som möjliggör för oss att hålla vara i framkanten av denna globala omvandling som sker i vår bransch, säger Bill Ford, Fords styrelseordförande.
Hur Ford kommer att kunna förändra de svenska priserna på Ford Mustang Mach-E med de nya batteriet är inte känt.
Kommentera