Elektrikerna utökar blockaden: ”Blankt nej” för kollektivavtal med Tesla

I fredags inledde fackförbundet Elektrikerna sin sympatistrejk mot Tesla. Det innebar att förbundets medlemmar inte skulle utföra någon service eller reperationer av elläggningar vid Teslas verkstäder eller laddstationer.

Nu meddelar Elektrikerna att man från och med den 1 december kommer att utöka sympatistrejken ytterligare. Från det datumet kommer sympatistrejken också omfatta Teslas transformatorstationer eller tillhörande matarledningar. Det vill säga att allt arbete med den inkommande elen till Teslas laddstationer upphör.

En ”nödvändig upptrappning” menar fackförbundet, som förtydligar att beslutet kommer gälla tillsvidare till dess att IF Metall och Tesla tecknar ett kollektivavtal eller om Elektrikerna av någon anledning återkallar sympatiåtgärden.

Om Teslas laddstationer stöter på driftproblem kan det få omfattande konsekvenser. Inte bara för Tesla-ägare men också andra elbilister då de flesta Supercharger-stationerna är öppna för alla elbilar i Sverige. Idag är Teslas nätverk av snabbladdare det mest omfattande i landet och dessutom det nätverk som erbjuder bäst priser på snabbladdning vilket gjort det ett populärt tillhåll för alla elbilister som ger sig ut på långresor.

Att det finns en lösning på konflikten i närtid känns inte troligt. Förhandlaren Kurt Eriksson citeras av Dagens Industri på frågan varför TM Sweden AB inte tecknat kollektivavtalet:

– De får ju inte träffa avtal. Det är en order från Elon Musk. Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls, säger Kurt Eriksson.

Parterna träffades senast den 6 november. Det mötet gav ingenting. Igår hade Kurt Eriksson återigen kontakt med Teslas juridiska ombud:

– Det finns liksom ingenting att prata om eftersom beskedet från Tesla är att de inte får skriva på kollektivavtal och IF Metall säger att vi ska ha kollektivavtal. Det är en sak om man säger att vi är beredda att hitta en lösning, men nu är det blankt nej. Handlingsfriheten från det svenska bolaget är högst begränsat har jag förstått, säger Kurt till tidningen.

Uppdatering 15:30:

Senare under dagen har Kurt Eriksson uttalat sig i Dagens Arbete och spelat ner sitt uttalande om att det är en direkt order från Elon Musk.

– Det är samma läge som det varit hela tiden. Skälet är att det finns en global policy att inte träffa kollektivavtal. Och det bakbinder ju såklart det svenska bolaget, säger Kurt till tidningen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.