Stellantis och CATL ska satsa på produktion av LFP-batterier i Europa

Stellantis-koncernen har lovat oss billigare elbilar redan nästa år. Ett exempel på det är Citroen e-C3 som när den kommer till våren 2024 kan bli Sveriges billigaste elbil. Det europeiska riktpriset är nämligen satt till 23 300 euro och modellen ska också produceras lokalt i Europa.

En del i Stellantis omfattande plan framåt för en stärkt elektrifiering är en lokal produktion av elbilar inom Europa som också använder lokala försörjningskedjor av batterier. Det meddelar Stellantis nu att man ska uppnå genom en avsiktsförklaring tecknad med batterigiganten CATL.

Avsiktsförklaringen innebär att man genom ett samägt bolag ska etablera en batterifabrik i Europa. Genom samarbetet ska CATL kunna erbjuda lokala leveranserna av LFP-battericeller och batterimoduler till Stellantis elbilsproduktion.

– Detta samförståndsavtal med CATL om LFP-batterikemi är en viktig del i vår långsiktiga strategi för att skydda den europeiska medelklassens mobilitetsfrihet. CATL är branschledare inom den här sektorn och tillsammans med våra ikoniska bilmärken kommer vi att erbjuda innovativ och tillgänglig batteriteknik till våra kunder samtidigt som det hjälper oss att uppnå vår ambition om att nå vår koldioxid-nettonoll till 2038, säger Stellantis VD Carlos Tavares i ett uttalande.

LFP-tekniken kännetecknas av lång livslängd och hög termisk stabilitet vilket Stellantis menar kommer att matcha det erbjudande som Stellantis vill erbjuda:

– Hållbara och prisvärda eldrivna personbilar, crossovers och suvar i B- och C-segmenten, förtydligar Stellantis.

Från och med 2030 ska Stellantis enligt sin plan ”Dare Forward” bara sälja elbilar i Europa.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.