Den som köper en Tesla, köper en Tesla igen

Varumärkeslojaliteten hos amerikanska bilköpare sjunker. Det visar en analys av nyregistreringar genomförd av S&P Global Mobility. Endast hälften (50,6%) av alla bilköpare har hittills hållit sig till samma bilmärke när de köpt en ny bil i år. För fyra år sedan låg lojaliteten på 54,7 procent.

S&P Global Mobility pekar på två anledningar till att lojaliteten sjunker. Dels har komponentbristen orsakat att kunder inte kunnat köpa den bil de önskat. Den andra delen är elektrifieringen där utbudet hos många av de etablerade biltillverkarna varit begränsat.

– De senaste åren har visat att om en konsument har ett behov av en viss typ av fordon kommer de inte att vänta på att deras favoritmärke ska leverera det. Detta har öppnat dörren för fler varumärken att ta marknadsandelar från traditionella ledare. Vi ser några av de yngre varumärkena dra nytta av det, säger Tom Libby, branschanalytiker på S&P Global Mobility.

Gynnsamt för Tesla

Tesla är ett av de unga bilmärkena som kunnat svara upp till konsumenternas efterfrågan. Det går dessutom tydligt att se att de kunder som en gång köpt en Tesla gärna köper en Tesla igen.

Medan branschen i snitt har en lojalitetsgrad på 50,6% sticker Tesla ut med en grad på 68,4 procent. Ägare av Tesla Model 3 sticker ännu mer med en lojalitetsgrad på hela 74 procent. De flesta av dessa uppgraderar till den större Tesla Model Y.

– Tesla har bevisat att de har en stark koppling till sina kunder trots ökad konkurrens på elbilsmarknaden. Kalkylerade prissänkningar och snabba incitamenterbjudanden har hjälpt till att öka intresset och hålla igång varumärkets positiva momentum, säger Tom Libby.

Samtidigt visar en analys från S&P Global Mobility att Tesla tappar andelar av hela elbilsmarknaden i takt med att allt fler konkurrenter börjar erbjuda elbilar. 2022 hade Tesla en marknadsandel på 70 procent i USA, den är nu på 65 procent.

Det ska dock påpekas att elbilsmarknaden som helhet växer och trots att Teslas andel av den sjunker så ökar Teslas totala leveransvolymer.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.