BYD och Volvo vinnare när EU beslutar om strafftullar på elbilar från Kina

Idag kom de första uppgifterna om att EU kommer införa nya strafftullar på elbilar som kommer från Kina och vilka belopp det rör sig om. Uppgifterna har kretsat kring allt från 25 till 35 procent. Nu finns svaret på varför uppgifterna varit så varierande. EU föreslår nämligen olika avgifter för olika tillverkare.

– Som en del av sin pågående undersökning har kommissionen preliminärt dragit slutsatsen att värdekedjan för batteridrivna elbilar i Kina har gynnats av orättvisa subventioner vilket orsakar ett hot om ekonomisk skada för elbilstillverkare i EU. Undersökningen undersökte också de sannolika konsekvenserna och effekterna av åtgärder på importörer, användare och konsumenter av elbilar i EU, skriver EU-kommissionen i sin utredning.

Unionen säger sig vara villiga att införa tullarna från och med den 4 juli om man inte hittar någon annan effektiv lösning med kinesiska myndigheter, står det att läsa i ett pressmeddelande. De individuella tullarna sätts beroende på utfallet av den subventionsundersökning som EU genomfört och hur väl som biltillverkarna samarbetat med unionens utredare.

Som ett exempel nämner EU:s första urval att BYD kan komma lindrigt undan med en tull på 17,4 procent. Det medan Geely där Volvo Cars ingår får en tull på 20 procent. Värre är det för statliga SAIC Motors, som bland annat levererar MG till Europa, som enligt förslaget kan få strafftullar på hela 38,1 procent.

Strafftullen kommer dessutom tillämpas ovanpå de redan befintliga importtullen på 10 procent.

Andra elbilstillverkare i Kina som samarbetade i undersökningen men som inte har ingått i stickprovet skulle omfattas av tullavgifter på 21 procent. Alla andra elbilstillverkare som inte samarbetade i undersökningen skulle omfattas av tullar på 38,1 procent.

Ett undantag nämns. Det är amerikanska Tesla som tillverkar vissa modeller i Kina för export till Europa som vid ett senare tillfälle kan få en individuellt beräknad tullsats.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.