Audi lanserar terrängversion av Audi Q8 e-tron inspirerad av Dakar

Audi har visat upp en ny variant av Audi Q8 e-tron som hämtar inspiration från ökenrallyt Dakar. På utsidan påminner specialmodellens upphöjda chassi och dekalerna om dakarrallybilen Audi RS Q e-tron.

Audi Q8 e-tron edition Dakar får exceptionella terrängegenskaper med en hög markfrigång och ett omedelbart tillgängligt vridmoment från den elektriska drivlinan. Audi beskriver modellen som perfekt för de äventyrliga som också vill köra utanför asfaltsvägarna.

Beställningarna av specialutgåvan kommer Audi lansera under första kvartalet av 2024. Priset väntas starta på runt 1 440 000 kronor.

Audi Q8 e-tron edition Dakar får samma drivlinan som Audi Q8 55 e-tron quattro. Det innebär ett batteri på 106 kWh, två motorer med en totaleffekt på 300 kW och förmågan att göra sprinten från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder med terrängdäcken General Grabber AT3. Räckvidden blir upp till 487 kilometer och toppfarten 200 km/h.

Jämfört med standardmodellen har Dakar-utgåvan med terrängdäcken en 65 millimeter högre markfrigång och är designad för bättre hantering på lösa underlag som grus eller snö. I grundinställningen har fordonet en markfrigång på 220 millimeter.

Vid högre hastigheter sänks fordonet gradvis med 15 millimeter vid 85 km/h, 17 millimeter vid 100 km/h och 13 millimeter vid 120 km/h. Det för att optimera körstabiliteten vid höga hastigheter och för att ge bättre aerodynamik och räckvidd.

Tillsammans med den främre frigångsvinkel på 20 grader och den bakre på 26 grader beskriver Audi bilen som väl förberedd för att klara terrängen. Bilen har en rampvinkel på 19 grader och ett vadningsdjup på 300 mm.

Q8 e-tron edition Dakar får också en utrustningsnivå för att matcha den robusta utstrålningen. Ett förvarings- och bagageutrymmespaket ingår i grundutförandet med extra slitstarka ytor och mattor. Specialmodellen får också en taklasthållare med en lastkapacitet på 40 kilo som standard. Till det ingår en väska och remmar för att fästa tillbehör.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.