2025 ska Volkswagens elbilar bli lika lönsamma som bensinbilar

Volkswagen strävar efter att öka marginalerna på sina elbilar. En svår utmaning till följd av ökade kostnader på råmaterial, sa Volkswagen-gruppens finanschef Arno Antlitz i samband Reuters konferens Automotive Europe.

När Volkswagen lanserade sin nya elektrifieringsstrategi i juli 2021 var målet att nå samma marginaler på elbilar som de koncernen har på bilar med förbränningsmotorer ”inom två till tre år”.

– Vi har inte gett upp ämnet marginalparitet. Under 2025 och därefter planerar vi för marginalparitet, sa Antlitz. De första modellerna som når samma marginaler kommer vara de elbilarna som använder Volkswagens egna batterier.

För att nå målet krävs det helt enkelt att Volkswagen blir mindre beroende av andra. Att Volkswagen också pausade planerna på miljardinvesteringar i en ny fabrik inom ”Trinity-projektet” gör också att Volkswagen kan ställa om med lägre initiala investeringar.

Det ser Antlitz som något positivt. Instället för att Volkswagen gör en stor investering i att bygga ny produktionskapacitet fokuserar man nu istället på att ställa om de befintliga fabrikerna till att producera elbilar.

Reuters citerar Arno som säger att en av de första modellerna som kommer ha en ”betydande positiv marginal” är Volkswagen ID.2 som ska gå i produktion i Spanien 2025.

Volkswagen planerar bland annat för en batterifabrik i östra Europa, något som man först kommunicerade i december. I mars ska Volkswagen sedan ha sagt att man inväntar EU om vilka incitament som skulle finnas tillgängliga i regionen innan man fattar sitt slutgiltiga beslut.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.