Tillsammans med spelutvecklaren Epic Games ska Volvo Cars utveckla fotorealistisk realtidsvisualisering på sina bilars skärmar. Tekniken bygger på spelmotorn Unreal Engine som anses vara det mest avancerade verktyget för 3D-skapande i realtid.
Det ska ge imponerande högkvalitativ grafik på displayerna i bilarna med skarpare renderingar, fylligare färger och helt nya 3D-animationer. Volvo beskriver nästa generations infotainmentsystem som mer än dubbelt så snabbt som föregångaren. Det medan grafikgenereringen och databehandlingen inne i kupén kommer att vara upp till tio gånger snabbare.
Den första bilen som får den nya grafiken är den ”nya helt elektriska flaggskeppsmodellen” som Volvo ska presentera senare i år. Volvo beskriver modellen som den första i en helt ny generation helt elektriska Volvobilar.
– För att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga användarupplevelse och bidra till säker och personlig körning behöver vi rik, omslutande och responsiv visualisering i våra bilar, berättar Henrik Green, chief product officer på Volvo Cars.


Kommentera