Volkswagen ska satsa på egenutvecklad teknik i nya elbilar

Volkswagen ska minska sitt beroende av underleverantörer och utveckla mer av sina elektriska drivlinor själva. Det meddelade Volkswagen under en teknikdag igår.

Strategin ska göra elbilarna mer effektiva men det ska också ge kostnadsfördelar. Volkswagen räknar på en effektivitetsökning med upp till 20 procent genom att ta kontrollen av enskilda komponenter i drivlinorna.

– Vårt mål är att bli tekniskt ledande, även när det gäller e-mobilitet. Även här förlitar vi oss på vår interna kompetens och efter battericeller och elmotorer tar vi över utvecklingen av pulsomvandlare och värmehanteringssystem, säger Thomas Schmall, styrelseledamot i Volkswagen med ansvar för teknik.

– I framtiden kommer detta att göra Volkswagen-koncernen till en av få biltillverkare i världen som kan erbjuda ett helhetsoptimerat system, tillägger Thomas.

Utöver att utveckla batterier och elmotorer själva kommer Volkswagen nu också utveckla värmehanteringssystemet och pulsomvandare.

Värmhanteringssystemet: Nytt till vänster, gammalt till höger.

Idag består värmehanteringssystemet av ett stort antal individuella moduler och långa slangar (avbildat till höger). I framtiden kommer det ersättas av en extremt kompakt integrerad termomodul (vänster i bild).

Systemet kommer styra både luftkonditioneringen och temperaturreglering i högspänningsbatteriet. Den mer effektiva modulen kommer ha stor påverkan på elbilens räckvidd och snabbladdningsförmåga.

Den nya pulsomvandlaren som Volkswagen arbetar på ska passa i allt från koncernens instegsmodeller till sportbilar med upp till 500 kW i effekt. Den kommer att bli klar till nästa generationen av MEB-plattformen – som fått beteckningen MEB+.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.