Volkswagen ID.Buzz och ID.3 kommer som GTX-modeller med 4WD och mer prestanda

Volkswagens elbilar med fyrhjulsdrift, en dubbla uppsättning motorer och mer prestanda går under emblemet GTX. Hittills har Volkswagen introducerat GTX till Volkswagen ID.4 och ID.5 och mottagandet har varit positivt.

Volkswagen berättar att omkring 40 procent av alla nya ID.4 och ID.5 bär just emblemet GTX. Framgången gör att Volkswagen planerar att introducera GTX till fler modeller. Bland annat till Volkswagen ID.3 och Volkswagen ID.Buzz.

– Vi kommer kontinuerligt att utöka detta märket och erbjuda en GTX-variant för varje ID-modell i framtiden. Allt från Volkswagen ID.3 till ID. Buzz, berättar Silke Bagschik, chef för försäljning och marknadsföring för ID. familj.

I grunden för Volkswagens elbilar i ID-familj finns plattformen MEB. Med GTX-tillägget får plattformen två motorer istället för en och blir också fyrhjulsdriven istället för bakhjulsdriven.

Hos ID.4 och ID.5 erbjuder de två motorerna en total systemeffekt på 220 kW (299 hk). Motorn på bakaxeln är den största och mest effektfulla. Den består av en permanent magnetsynkronmotor med en effekt på 150 kW (204hk).

På framaxeln sitter en lättare asynkron induktionsmotor med en effekt på 80 kW (109 hk) som snabbt kan kicka in när det finns behov. När den inte används ger den en minimal motståndsförlust när den går utan strömförsörjning.

Med GTX har Volkswagen också möjlighet att utöka dragkapaciteten. Båda GTX-modellerna idag har en dragkapacitet på 1200 kilo vilket är 200 kilo mer än de bakhjulsdrivna modellerna.

Sportig ID.3:a

GTX-modellerna får också sportigare detaljer. Här finns allt från större hjul, konstrastfärger och sportstolar. Volkswagen har tidigare förställt sig hur en mer sportig GTX-variant av Volkswagen ID.3 kan se ut. Det konceptet kan du se här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.