Volkswagen ID. Buzz med 7-sittplatser – så blir den i Europa

I våras var det världspremiär för nya förlängda Volkswagen ID. Buzz med sju sittplatser. Då hade den premiär under högtidliga former på Huntington Beach i Kalifornien. Under premiären låg fokuset på USA, men modellen är också aktuell för Europa.

Sedan premiären har det kommit en hel del nya detaljer och specifikationer om vad vi kan förvänta oss här i Europa. Volkswagen räknar med att nya ID. Buzz med 7-sittplatser kan börja säljas under första halvan av 2024 och lanseras på svenska marknaden under andra halvan av 2024. Den förlängda modellen får då 7 säten fördelade över tre sätesrader.

I bilen finns det plats för ett nytt större batteri på 86 kWh (netto) som dessutom kommer ge en längre räckvidd. Upp till 474 km (WLTP). Ett lyft från den kortare femsitsiga ID. Buzz med en WLTP-räckvidd på 422 kilometer från ett batteri på 77 kWh (netto).

Volkswagen har också introducerat en rad effektivitetsförbättringar. Ett nytt värmehanteringssystem med en värmepump gör att det går åt mindre energi från högspänningsbatteriet för att värma kupén. DC-snabbladdning kommer vara möjlig med upp till 200 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska gå på 25 minuter.

Volkswagen kommer erbjuda ID. Buzz 7-sits med två olika motoralternativ. I ett bakhjulsdrivet utförande får den en motor på 210 kW (286 hk) och ska klara 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder. Utöver det kommer också senare en fyrhjulsdriven GTX-version med en total motoreffekt på 250 kW (339 hk). Den klarar samma sprint på 6,4 sekunder.

Interiören

Interiören i ID. Buzz 7-sits är också mer flexibel än i den femsitsiga. Beroende på konfiguration blir den möjlig att få som antingen femsitsig (2/3), sexsitsig (2/2/2) med individuella säten på andra sätesraden eller som sjusitsig (2/3/2).

Bagaget kan lasta upp till 2469 liter, beroende på säteskonfiguration. Den får också en dragkrok med en dragvikt på 1000 kilo. Storleksmässigt mäter den 496 cm i längd och 193 cm på höjden. Ett för klassen lågt Cw-värde på 0,29 ska säkerställa en optimal förbrukning för formatet.

Den skarpsynte noterar nya fläktutblås i taket. Det saknas i ID. Buzz idag.

En annan av nyheterna är det stora panoramaglastaket ”Smart Glas” på hela 1,5 kvadratmeter. Det är det största glastaket i en Volkswagen-bil idag. Det sträcker sig över första och andra sätesraden.

Det nya smarta glaset har också en ställbar genomlysningsförmåga och kan med ett kommando växlas mellan att vara transparent eller dimmat. I fullt tonat läge är glaset helt ogenomskinligt men ska ändå ge ett behagligt ljus.

Volkswagen har ännu inte presenterat några svenska prisuppgifter för sjutsitsiga ID. Buzz. Den femsitsiga har dock funnits på marknaden sedan 2022 och kostar från 646 900 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.