Volkswagen ID.3 imponerar efter 10 000 mil

Tyska motororganisationen ADAC och ingenjörerna på Landsberg Technology Center har under två och ett halvt år satt Volkswagen ID.3 på prov och har under tiden hunnit rulla förbi 10 000 mil. Under tiden har bilen också blivit bättre genom mjukvaruuppdateringar även om själva processen för att uppdatera får kritik.

Det tog lång tid innan Volkswagen fick till trådlösa mjukvaruppdateringar som kunde möjliggöra uppdateringar på garageuppfarten. Istället fick bilen besöka en verkstad för att få den stora kritiska uppdateringen som skulle kunna möjliggöra trådlösa uppdateringar i framtiden.

Uppdateringarna har dock gett förbättringar. Bland annat med snabbare laddning och effektivare drift. Tiden före uppdateringen laddade bilen med högst 125 kW från start, och därefter sjunk laddningseffekten till 100 kW vid ett halvfullt batteri. Efter uppdateringen gick snabbladdningen snabbare, och man nådde toppnivåer på 160 kW mellan 10 och 30 procent. Det gav en besparing på två minuter från 10 till 80 procent.

Märkbart är också en förbättring till strömförbrukningen vid utomhustemperaturer på 0 grader. Genom förändringar i hur bilen värmer batterier har förbrukningen under vintertid kunnat sänkas.

Tekniken irriterar

Samtidigt skriver ADAC att det finns vissa irritationsmoment. Bland annat är temperatur- och volymreglagen under den centrala pekskärmen inte upplysta. Dessutom anser man att touchknapparna på ratten är svåra att hantera.

Det här är dock kritik som Volkswagen tagit till sig och kommer se över till framtida modeller. Som en sist punkt kring infotainmentsystemet så upplever man det som långsamt – det finns en viss märkbar fördröjning. Om framtida mjukvaruuppdateringen kan snabba upp systemet återstår att se.

Ett andra irritationsmoment är också att Apple Carplay ofta automatiskt kommer fram på skärmen, även om man inte vill använda det för tillfället. VW Connect-appen innehåller dock önskvärda funktioner som att schemalägga en avgångstid och förluftkonditionera kupén. Dessutom kan den maximala laddningseffekten och den maximala laddningsnivån ställas in för olika laddningsplatser vilket man anser är en bonus.

Batteriet mår bra

Kostnaden att hålla igång bilen har varit små, och billigare än motsvarande bilar med förbräningsmotorer. En sprucken vindruta till följd av stenskott gick på försäkringen, och vid 5500 mil hördes ett klickljud bak vilket berodde på en defekt drivaxel. Det löste VW som ett garantiärende. Det krävde dock ett andra reparationsförsök strax innan 10 000 mil då klickljudet kom tillbaka.

ADAC har utfört den ordinarie servicen och det vid 7427 mil vilket är markeringen för tvåårsintervallet. Kostnaden (500 euro) tyckte ADAC var en aning i överkant med tanke på det begränsade arbetet som servicen innebar. Det är dock billigare än en traditionell bil med förbränningsmotor som fram till 10 000 mil hade behövt tre servicebesök.

ADAC har också testat hur batteriet har klarat sig över tid. Här har man kunna slå fast att batteriet på 77 kWh, genom två oberoende tester, har kvar runt 93 procent av sin kapacitet efter 10 000 mil. Det inräknat med det första stora tappet som litiumjonbatterier alltid har under den första perioden.

– Så det håller sig helt inom det förväntade intervallet och kan klassas som normalt baserat på körsträckan. Detta värde ligger långt över de 74 procent som Volkswagen utlovar över 10 000 mil som en del av sin nybilsgaranti, skriver ADAC.

Värt att tillägga är också att batteriet i testbilen på daglig basis varit laddat till 100 procent. Nästa gång ADAC kommer att testa batteriet är vid 16 000 mil i samband med att batterigarantin löper ut. Man ser dock inga tecken på att batteriet kommer åldras i förtid.

Summering av testet är att Volkswagen ID.3 har imponerat under tiden. Man beskriver ID.3 som en livlig bil som är rolig att köra. Den är trygg på vägen, har bekväma säten och tillräckligt med prestanda för att också klara längre resor. För den som kör mjukt kan man klara runt 400 kilometer i motorvägsfart, och runt 300 till 320 vid minusgrader.

Testet i sin helhet finns att läsa på tyska hos ADAC.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.