Tesla och BYD har skapat ett sällan skådat övertag

Tesla har under året i flera omgångar drastiskt sänkt priserna på sina bilmodeller. Det är en tuff utmaning för de etablerade biltillverkare. För Tesla är det en stor framgång som resulterat i kraftigt växande leveransvolymer på kort tid.

I veckan genomförde Tesla nya prissänkningar i USA på Model 3 och Model Y. På 10 månader har priserna på Tesla Model Y i USA gått ner med 25 procent. Det gör att både Model 3 och Model Y nu är prismässigt billigare än den genomsnittliga nya bilen i USA, noterar finanstidningen Bloomberg.

Teslas prisutveckling i USA, mot snittet. Grafik: Bloomberg.

Det är ett hårt slag mot de traditionella biltillverkarna som kämpar med att få upp sina elbilsvolymer i landet. Tesla står idag för runt 60 procent av elbilsförsäljningen i USA.

Tesla och BYD springer ifrån

Framgången för Tesla är inte bara begränsad till USA. Det är ett globalt fenomen. På den globala marknaden finns det bara idag en stor utmanare till Tesla som lyckas skapa samma snabba tillväxt. Det är kinesiska biltillverkaren BYD.

Under de senaste tre åren har både Tesla och BYD sett helt andra volymökningar än exempelvis bilkoncernerna Volkswagen, Guangzhou, Geely och Stellantis.

2021 beslutade BYD att sluta tillverka bilar utan laddkontakt. Det som ett delmål i att helt ställa om till elbilar. BYD kunde istället i större utsträckning fokusera på att lansera nya elbilar, något som gjort att BYD på några år gått från att vara en av de minsta till en av de största biltillverkarna i Kina.

BYD är ett facit på att en traditionell biltillverkare kan bli elektrisk. Men det kräver också att man drastiskt ställer om i hela sin verksamhet och det på mycket kort tid, något som få andra förbundit sig att göra.

Men det har bara börjat…

Även om de snabbt växande elbilstillverkarna kan framstå som stora, så står Tesla som tillverkare bara för en bråkdel av de bilarna som amerikanerna köper. I USA är Teslas markandsandel hittills i år mindre än fem procent av den totala försäljningen.

Försäljningen av elbilar kommer att fortsätta uppåt. Analytiker på Bank of America som Bloomberg citerar menar att många av de etablerade biltillverkarna kommer att återta sina historiska positioner även i detta segmentet. Till 2026 kommer Tesla tappa sin 60-procentiga marknadsandel och landa på 18 procent. Men det är fortfarande en imponerande bedrift från 0 procent för 10 år sedan.

Men just nu finns det inget som tyder på att det försprång som Tesla och BYD byggt upp kommer att minska på kort sikt. Den svåra uppgiften för de andra är skala upp volymerna för att nå effektiviteten som kan ge ytterligare skala. Det är den effektiviteten och skalan som gör det svårt för andra utmanare att växa i en etablerad sektor. De stora aktörerna har alltid stått som dörrvakter i fordonsindustrin. Här har både Tesla och BYD än så länge öppna dörrar framför sig. Dörrvakterna in till elbilsvärlden är fortfarande få.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.