Superlånga minibussen Xpeng X9 kommer späckad med nästan 500 hk

Xpeng X9 i kamouflage.

Lanseringarna av eldrivna minibussar börjar på allvar ta fart efter att efterfrågan på eldrivna minibussar på senare tid skjutit i höjden i Kina, uppger Car News China. Så det är nu det blomstrande segmentet som biltillverkarna skyndar med att ge sig in i.

Nyligen presenterade Volvo planerna på minibussen EM90 och koncernsyskonet Zeekr har redan lanserat 009. För inte så länge sedan visade nya elbilstillverkaren Xpeng upp sin nya minibuss X9 i kamouflage.

Nu kommer ännu mer detaljer om X9 i samband med att den fått sitt typgodkännande i Kina. I samband med det får vi också se de första bilderna från myndigheten MIIT:s dokumentation.

Xpeng X9 blir gigantisk, i alla fall på längden. Det med en längd 5293 mm och en hjulbas på 3160 mm. Bredden blir 1988 mm och höjden 1785 mm. Den kommer bli sex- eller sjusitsig beroende på konfiguration.

Den fyrhjulsdrivna versionen får en motor på 235 kW fram och en motor på 135 kW bak, med en maximal totaleffekt på 370 kW (496 hk). Den får ett NMC-batteri från CABL av okänd storlek. En framhjulsdriven variant är också aktuell med en motoreffekt på 235 kW och ett LFP-batteri från Eve Energy.

Xpeng X9 är planerad för lansering i Kina under årets fjärde kvartal. Det är inte känt om Xpeng kommer lansera modellen i Europa. Här är erbjuder Xpeng idag sedanen P7 och suven G9. I Kina har Xpeng lanserat ytterligare tre modeller utöver de som finns i Sverige. En till sedan, och två ytterligare suvar.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.