Så ska Volvo motverka överkänsliga säkerhetssystem i EX90

Bilar som piper, varnar och läxar upp oss. Det är från och med 2024 ett EU-krav. Det kan tyckas irriterande att inte få köra en kilometer i timmen för fort, eller att få en varning om bilen tror att vi är för nära mittlinjen, eller att vi får en varning när vi tittar på bort från vägen i ett kort ögonblick.

Men det är kanske inte i själva verket grundfunktionen, att hålla oss under hastighetsgränserna eller i vägbanan som är det irriterande. Vi kommer att lära oss att få leva med de här systemen och trafiken kommer bli säkrare . Utmaningen för biltillverkarna är att de inte ska irritera oss eller att vi i värsta fall slutar lyssna när den riktiga faran kommer. Då blir de kontraproduktiva.

”Vargen kommer”

Som en egen anekdot: I våras testade jag under en längre tid en ny elbil utrustad med varningssystemet som uppfyller de nya EU-kraven. Varje gång jag kom 1 km/h över hastighetsgränsen möttes jag av ett pip och en visuell varning. Det hände i ärlighetens namn ganska många gånger, som ett resultat av att man följde med i trafikrytmen eller att systemet hade fel hastighetsinformation på vägen.

Det var påträngande, irriterande, och efter ett tag började jag ignorera pipet: ”Ja, jag vet jag kör 1 km/h för fort… lugna ner dig bilen”. Så en dag kom det där pipet igen, precis när jag påbörjat ett filbyte. ”Inte igen”, tänkte jag, samtidigt som jag snabbt tittade på hastighetsmätaren, och såg att jag inte körde för fört.

”Jaha, vad varnar den nu för?”, hann jag precis tänka, samtidigt som jag uppmärksammas på den verkliga faran genom en arg tutande bilist, snett bakom mig till höger. Det var en bil i döda vinkeln som bilen varnade för. Något som jag inte alls begrep eftersom bilen hade ropat ”vargen kommer” alldeles för många gånger.

Volvo medvetna

Volvo är en av de biltillverkarna som uttalat sig kring det nya regelverket och kommer i samband med Volvo EX90 att lansera ett system som inte ska vara för påträngande. Det genom sitt nya system Driver Understanding.

Systemet består av två kameror i kupén som övervakar förarens ögon för att tidigt upptäcka distraktioner. Målet som Volvo har är att dessa inte ska vara för känsliga, något som det kommer att lära sig genom datainsamling. När systemet är fullärt ska det tidigt kunna upptäcka distraherade, trötta, berusade eller sjuka förare. På så vis kan systemet varna för riktiga faror.

– Så vi måste hitta den balansen. När du tittar bort och något händer, det är då vi [bilens säkerhetssystem] vill tala om när hjälp behövs och inte någon annan gång. Då har vi skapat ett effektivt säkerhetssystem, och inte genom att larma så fort som vi ser något, berättar Mikael Ljung, säkerhetstekniker vid Volvo Cars för tidningen Autocar.

– Du spenderar ungefär 80 procentav din tid på att titta på vägen framför dig och 20 procent på andra ställen. Människor har lärt sig att göra det här på ett sätt som fungerar för säker körning, fortsätter Mikael.

Olyckor orsakas av ”olämpliga” glimtar åt fel håll händer ”ytterst sällan”, säger han till tidningen, så ”det är verkligen svårt att säga att det är förarens fel”.

Volvosystemet kommer endast att varna föraren när den upptäcker ett scenario som kräver ett ingripande för att undvika en fara eller kollision. Varningarna kommer sedan att eskalera om föraren inte reagerar eller situationen blir än mer farlig.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.