Så ska BYD växa i Europa, bli mindre kinesiskt och ta 5% av marknaden

Kinesiska elbilstillverkaren BYD har stora planer för den europeiska marknaden. Biltillverkaren vill knipa fem procent av elbilsmarknaden till 2025, berättade BYD Europchef Michael Shu när han lade fram planerna framåt. Idag har BYD en andel på 1,1 procent i Europa.

En ökning till fem procent skulle innebära en försäljningsvolym på 70 000 elbilar med dagens mått, en rejäl ökning från de 16 000 elbilarna som BYD sålde i Europa under 2023. Det totala antalet lär i själva verket bli högre än så med den andelen. Samtidigt har BYD påbörjat bygget av sin första elbilsfarbrik i Europa.

Den fabriken byggs i Ungern och kommer initialt erbjuda en produktionskapacitet på 150 000 elbilar årligen. Den kommer att vara igång före 2026, berättar Michael. Fabriken kommer dessutom vara förberedd för att utökas till 300 000 fordon.

Fabriken ska ta varumärket BYD närmare Europa, och göra märket mindre kinesiskt.

– När vi bygger i Europa kommer vi att vara närmare kunderna, erbjuda snabbare leveranser och människor kommer att lita mer på oss. Vårt mål är att bli ett europeiskt företag och inte ett kinesiskt företag som gör affärer i Europa. Det blir Europa för Europa, förklarar Michael Shu.

– Vi kommer bara att använda vår avancerade teknologi från Kina när vi börjar bygga här, men arbetet kommer att ske i en lokal fabrik, med hjälp av lokal arbetskraft och en lokaliserad leveranskedja. Nästa månad kommer vi att ha ett event för att locka europeiska leverantörer att stötta vår fabrik i Ungern. Vi vill involvera dem från start, avslutar Michael Shu.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.