Att vintertesta räckvidden på elbilar kan bli krav till 2025

Snart kan det bli tvång på att redovisa räckvidden på elbilar under vintern. Idag genomgår alla bilar, oberoende av drivlina, så kallade WLTP-tester. För elbilen innebär det att man får en definierad räckvidd och förbrukningssiffra.

WLTP-testerna görs dock under ganska optimala förhållanden i låga hastigheter vid en temperatur på 23°C. Siffran ger visserligen en indikation på räckvidden, men den är sällan förankrad i verkligheten och absolut inte med vinterförhållanden.

I sommar ska EU-parlamentet presentera ett förslag för nya Euro 7. Förslaget inkluderar också vintertester för alla bilar i en kylkammaren med temperaturer på -7°C. Det skulle innebära att man för elbilarnas del också kan få en räckviddssiffra under kalla förhållanden.

Även om den faktiska räckvidden kommer fortsätta skilja sig från verkligheten, då de verkliga förhållanden kan variera, så kan det ge en tydligare indikation på hur en elbil tål och hanterar även kallare temperaturer.

En resa i lössnö på motorvägen till Sälen, med många aggressiva omkörningar och takbox på taket kommer fortfarande bli en besvikelse mot vinter-WLTP.

EU-parlamentet planerar att anta nya Euro 7 före årsskiftet. De nya kraven på vintertester kan då träda i kraft till 2025 och blir en förutsättning för att få sälja bilar i EU.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.