Världspremiär av Kia EV3, och jag har kollat in den

Kia har en bred pågående satsning med flera elbilar, nu lanseras ytterligare en ny modell. Denna gången rör det sig om ett bokstavligen mindre tillskott. Längst ner i storleksordningen placerar sig nya Kia EV3 som idag har världspremiär. Kia EV3 placerar sig i ett kompaktsegment av suvar och målet med det nya tillskottet är att göra elbilar tillgängliga för fler.

Det känns lite som om att Kia kastat den större suven EV9 på för hög värme i torktumlaren, och så har den här krympta EV3 plockats ut tumlaren när programmet gått klart. Det är mycket likheter med Kia EV9 och det är också lite det som är tanken. Man har helt enkelt plockat det bästa, och applicerat det i ett mindre format.

Jag har kollat in EV3, och det inslaget kan du se i videon nedanför:

Detta är Kia EV3

Kia EV3 mäter 4,3 meter i längd, 1,56 m på höjden och 1,75 m på bredden. Rent konkurrensmässigt vill Kia utmana Volvo EX30, Renault Megane E-Tech och Volkswagen ID.3. Det känns som ett smart drag, i ett segment som efterfrågas allt mer av kunderna. Kan Kia EV3 möta det behovet?

Specifikationerna pekar på att Kia satt ihop en förhållandevis vettig paketering. Vid lansering kommer EV3 erbjudas med två olika batteristorlekar där båda versionerna blir framhjulsdrivna med en motor som levererar en effekt på 150 kW (201 hk).

Kia EV3 Standard Range får ett batteri på 58,3 kWh och en räckvidd på 410 kilometer. För den som vill ha längre räckvidd finns en Long Range-variant med ett större batteri på 81,4 kWh och en räckvidd på upp till 600 kilometer. AC-laddning är på 11 kW, och snabbladdning är på 102 respektive 128 kW vilket laddar EV3 från 10 till 80 procent på cirka 30 minuter.

Överraskande nog är EV3, till skillnad från EV6 och EV9 baserad på en 400-voltsplattform. Det gör att laddhastigheten inte blir i nivå med de större syskonen. En laddtid på högst 25 minuter hade varit ett skäligt krav på en nylanserad bil idag.

Designmässigt utstrålar Kia EV3 en robusthet, i ett litet och kompakt format som jag tycker ger ett väldigt glatt uttryck. Den EV3 jag hade möjlighet att kolla in hade hårda svarta kontraster mot en ljusgrön kulör. Den breda fronten och illusionen av ett tunt och svävande tak är ett snyggt designdrag.

Hela formspråket känns som ett modigt drag av Kia, och utgår från deras designfilosofi Opposite Unite som också används på den betydligt större Kia EV9. Det är tydligt att Kias globala chefsdesign Karim Habib vill att Kia ska synas på vägarna.

Interiörens höjdpunkter

När vi kliver in i Kia EV3 möts vi också av paneler med kontraster, men också samtidigt en förhållandevis enkel och neutral interiör. Den finns där och och erbjuder en lugn och bekväm upplevelse. Sittpositionen känns bra och sikten runt bilen får beskrivas som mycket bra till följd av den upprätta sittpositionen. Sätena är bekväma och erbjuder både värme och ventilation.

Materialen interiört känns ombonande, mjuka och välkomponerade. Det är ingen överdriven lyxkänsla över det hela som kommer få kostnader att dra iväg, men samtidigt så tror jag att materialnivån kommer överträffa prislappens nivå. Materialvalen känns omsorgsfullt balanserade helt enkelt.

Kia har gjort en grej av att ha annorlunda mittkonsoler och på EV3 finns en tydlig placering för en mindre väska på golvet mellan sätena och ett utdragbart bord för lite extra avlastning.

I övrigt känns instrumentpanelen igen från den större EV9 med tre skärmar som skapar en avlång central skärm med förarinformation, klimat och infotainment. Kia håller dessutom hårt vid fysiska knappar och reglage för de absolut viktigaste funktioner. I EV3 är det ingen undantag.

Rent praktiskt hade jag med min längd på 191 centimeter lite svårt att få tillräckligt med takhöjd i baksätet, men fram sitter jag betydligt bekvämare och det finns gott om benutrymme trots att bilen är förhållandevis kort.

Bagaget lastar 460 liter och hela 1250 liter vid fällt baksäte. Dessutom finns en frunk framtill på 25 liter vilket blir en perfekt placering för laddningskabeln. EV3 får också dragkrok, där Standard Range-modellen får dra 300 kg och Long Range-versionen får dra 1000 kg.

Värt att nämna

Kia kommer få stöd för dubbelriktad laddning, alltså V2X, där bilens batteri kan fungera som en strömkälla. Kia EV3 kan driva andra elektriska apparater genom laddporten med V2L, men har också stöd för V2G och V2H till när marknaden är redo för det.

Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!

Summering

På det hela är intrycket av Kia EV3 mycket positivt, men som alltid så är det helt avhängt på priset och prisuppgifterna är något som vi ännu inte fått reda på. De första bilarna ska i vilket fall börjas tillverkas efter sommaren och till Sverige kommer den innan slutet på detta året.

Längre fram kommer också andra varianterna. Dels en fyrhjulsdriven variant men också en högpresterande GT-version. Dessa kommer 2026.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.