Premiär för Aiways U6 med upp till 400 km räckvidd

Elbilstillverkaren Aiways som klev in på den svenska marknaden i början av året med Aiways U5 lanserar nu sin andra elbil. Den nya sportiga coupé-suven får namnet Aiways U6.

Aiways U6 är utrustad med ett batteri på 63 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 400 kilometer. Snabbladdning är möjligt med blygsamma 90 kW, vilket ska ge 30 till 80 procent på runt 30 minuter. Ombordladdaren för AC-laddning är på 11 kW 3-fas. U6 har också värmepump som standard.

Förbrukningen ligger på 16,6 till 15,9 kWh enligt WLTP – vilket är precis under förbrukningen hos Tesla Model Y. Modellen får en aerodynamisk utformning med flera designelement fram, vid trösklarna och baktill som hjälper till att rikta luften rätt. Det ger ett Cd-värde på 0,248.

Yttermåtten på Aiways U6 matchar också ganska väl Tesla Model Y. U6 mäter 4,80 m i längd, 1,88 m i bredd och 1,64 m i höjd. Hjulbasen är på 2,8 meter. Elbilen väger in på 1,8 ton. Bagaget lastar 472 liter och vid fällda säten hela 1260 liter.

Modellen är framhjulsdriven och har en motor på 160 kW (218 hk). Den klarar 0–100 km/h på under sju sekunder och toppfarten är 160 km/h.

Tuff interiör

Interiört har Aiways tuffat till U6 rejält med kontraster jämfört med den första modellen U5. I fokus står en central display på 14,6-tum och en iögonfallande färdriktningsväljare med inspiration från flygplan.

Bakom ratten finns också en smal displaylist med instrumentering för föraren. Den är välintegrerad i instrumentbrädan vilket bidrar till ett stilrent helhetsintryck.

Den mesta funktionaliteten och infotainmentsystemet styrs via den centrala skärmen eller med hjälp av knappar på ratten. Infotainmentsystemet har ett högtalarsystem med 10 högtalare, subwoofer och anslutning via USB eller Bluetooth. Stöd för Apple CarPlay och Android Auto kommer först 2023.

Förarassistanssystem bygger på 22 sensorer och kameror som ska underlätta körningen, förutse faror och kan reagera på potentiella faror. Aiways kallar det för AI-Drive och har en autonominivå som motsvarar L2+.

Priser och lanseringsdatum i Sverige har ännu inte meddelats.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.