Förra året lanserade amerikanska biltillverkaren GMC mastodontpickupen Hummer EV. Nu har man premiärvisat en andra pickup-modell. GMC Sierra EV Denali ska komma 2024 och kommer erbjuda upp till 645 kilometer i räckvidd. GMC uppger dock hur stort batteriet är.
Storleksmässigt är den fortsatt stor som en amerikansk pickup, men betydligt mindre än Hummer EV som till och med beskrivits som för stor för de amerikanska vägarna.
Den bygger på GM:s Ultium-plattform och en 800-voltsartiketur som ska möjligöra snabbladdning med upp till 350 kW. Den drivs framåt av en dubbla uppsättning motorer som totalt levererar 560 kW (754 hk). 0-96 km/h (0-60 mph) gör den på 4,5 sekunder.
– Det här är elbilarnas Denali (Nordamerikas högsta bergstopp) och en pickup som är en GMC. Det betyder att den inte lämnar något åt slumpen när det kommer till lastförmåga, bogsering och prestanda, säger Duncan Aldred, vice vd för Global Buick och GMC.
Den kommer fullt utrustad med elbilsattribut som justerbar regenerering och enpedalskörning. Den ärver dessutom fyrhjulsstyrning från Hummer EV och funktionen CrabWalk vilket innebär att den kan köra diagonalt.

GMC Sierra EV är av typen dubbelhytt med plats för fem passagerare. Interiören i lanseringsmodellen Denali är extra lyxig.
God lastförmåga

Bakdelen på själva kupén går att öppna och baksätet går att fälla vilket gör det möjligt att lasta extra långa föremål på lastbädden. Sierra får också V2L och är utrustad med strömuttag på lastbädden som kan leverera upp till 10,2 kW.

GMC Sierra EV får också en rymlig frunk med en rejäl öppning i stil med den som Ford F-150 Lightning har. På kroken får pickupen dra upp till 4,3 ton och på flaket kan den lasta 590 kilo.

Kommer i tre versioner
Leveranserna av den första lanseringsversionen Denali ska starta 2024 i USA. Priserna kommer i USA börja på 107 000 dollar.
Under 2025 kommer ytterligare två varianter: Sierra EV AT4 och Elevation. Dessa kommer vara mer nedtonade med ett riktpris från 50 000 dollar.
Kommentera