Inför lanseringen av BMW i7 genomför BMW omfattande ljud- och bullertester. Målet är att leva upp till de ”akustiska egenskaperna som kunderna förväntar sig hos en lyxsedan”.
När en vibrerande och bullrande förbränningsmotor ersätts med en surrande elmotor uppstår en helt ny ljudbild i kupén. Däckbuller och vindbrus framträder på ett helt annat sätt.
I ett labb specialutformat för akustiska tester kan BMW återskapa de ljud som testförare rapporterar in. Där kan ingenjörer sedan laborera med olika lösningar för att dämpa ljuden till den grad man önskar.
Genom rätt form på karossen, integrerade dörrhandtag, aerodynamiskt optimerade sidobackspeglar och ett nästan helt stängt underrede har BMW kunnat minska på luftmotståndet och dämpa ljudnivån.
Även bilen och dess komponenter ger ifrån sig ljud och vibrationer som kan uppfattas som störande. Dessutom kan ljud från omgivningarna, som andra fordon eller buller från ett vägarbete påverka upplevelsen negativt.
Även detta är något som BMW kan simulera i labbet genom att låta bilen gå på en testbädd som kan simulera olika underlag och miljöer. Genom att implementera ljudabsorberande material i allt från B-stolpen, till säten och tak har BMW kunnat reducera störande ljud.
i7 på testbädden Test i kylrum BMW lyssnar efter elektromagnetiska ljud
Förväntningen är att BMW lanserar i7 någon gång under året. BMW har inte delat med sig av några detaljer ännu. Däremot har man tidigare bekräftat att energiförbrukningen hos BMW i7 kommer att ligga på mellan 22,5 – 19,5 kWh/100km enligt WLTP. Sannolikt får i7 ett batteri på runt 100 kWh och en räckvidd omkring 600 kilometer.
Kommentera