Om elbilar och räckvidd: Varför går inte min elbil lika långt i verkligheten?

Bild: Norska elbilsförening

Det är viktigt att vara ärlig om räckvidden på elbilar. En elbil som klarar 400 kilometer enligt WLTP gör inte det i verkligheten. Den gör det på en dynamometer (”rullande väg” i labb) med en snitthastighet på 46,5 km/h under 30 minuter.

Det är nämligen så WLTP-testet som anger räckvidden på elbilar går till. Anledningen till att siffran över huvud tagen finns är för att alla bilar (elbilar, bensinbilar) måste ha en viss dokumenterad data för att få säljas. Hos bilar med förbränningsmotorer ska man kunna mäta bränsleförbrukning och utsläpp. På elbilar ska testet ge en energiförbrukning och en räckvidd.

Tanken bakom de standardiserade testerna är så klart goda. En av anledningarna är att ”konsumenten ska kunna fatta ett välinformerat köpbeslut” och för ”att handlaren ska kunna tillhandahålla relevant information till konsumenten”.

Som en jämförelse mellan olika elbilar är testresultatet ganska rättvist. Det informerar tydligt om att en elbil med en WLTP-räckvidd på 500 km antagligen kan köra längre än en elbil med 300 km i WLTP.

Men när man kikar på siffran som en indikation på hur långt man faktiskt kan komma i verkligheten så blir siffran vilseledande. Samtidigt så behöver vi så klart en indikation. Att ta fram en korrekt indikation är däremot oerhört svårt.

Förbrukningen på en bil kan variera rejält mellan olika förare. Den mer tungfotade föraren kommer definitivt inte komma lika långt som föraren som är mjukare på accelerationspedalen. Dessutom är det stor skillnad på förbrukningen vid 90 km/h och 120 km/h. Likaså om det är 20 grader varmt ute eller tio minus.

”Hur lång är räckvidden?” har nästan samma svar som ”Hur långt är ett snöre?”.

Så hur ska jag veta räckvidden?

Att skylta med WLTP-värdet är juridiskt smart. Bilhandlaren har sitt på det torra när hon säger ”räckvidden är 450 kilometer enligt WLTP”. Men som konsument säger det inte så mycket.

Om en bilhandlaren däremot säger: ”Jag körde 320 kilometer på E4:an förra helgen på en laddning” – så kan det kännas som ett mer ärligt svar. Men när kunden sedan kör samma sträcka kanske det är 20 grader kallare, motvind och snöslask. Då är förutsättningarna helt annorlunda och då kan det lätt bli så att bilhandlaren farit med osanning.

Det enda sättet att faktiskt veta räckvidden är att samla in mängder av verklig testdata under många olika förutsättningar. Att själv testa elbilen i olika hastigheter, under olika väderförhållanden och notera förbrukningen hade varit en bra början… men få handlare låter dig låna bilen tillräckligt för att göra så omfattande tester och du har säkert dessutom inte tiden till det heller.

Andra har testat

I en smart och uppkopplad framtid så skulle biltillverkare dela med sig av verklig kördata (anonymt) från riktiga kunder. Utifrån det skulle du sedan kunna plocka fram din egna kördata för att matcha den mot andra som kör på samma sätt som du men med andra elbilar som du är nyfiken på… men den framtiden är vi inte i.

För att vara säker på vad man får, får man helt enkelt läsa på. På nätet finns en uppsjö av räckviddstester. Detta är en bra början om man vill försöka skapa en samlad bild inför ett köpbeslut.

Norska Björn Nyland är antagligen en av de som gjort flest räckviddstester. Han delar också med sig av datan i ett Excel-dokument. Det hittar du här.

Björn Nyland

Om man vill börja visualisera olika rutter och testa olika elbilar så finns det också bra tjänster som A Better Route Planner (ABRP). ABRP är en planeringsverktyg för dig som kör elbil. Här kan du lägga in rutter, ange vilken elbil du kör men också ange olika väderförhållanden och annat som kan påverka räckvidden.

ABRP utför sedan beräkningar med mer realistiska förbrukningsvärden för den valda elbilsmodellen och du kan se hur långt du kommer – eller hur ofta du behöver ladda under en längre resa. Men det är så klart inte heller helt hundraprocentigt.

Ett tredje tips är att ta kontakt med någon som kör den elbilen du är intresserad av. De är säkert villiga att berätta om sina upplevelser och hur långt de generellt tar sig på en laddning under olika förutsättningar.

Det finns tyvärr ingen generell procentsats att dra av från WLTP-förbrukningen för att få en realistisk räckvidd i alla lägen. Faktorerna som påverkar är helt enkelt för många. Det enda man säkert kan veta är att den faktiska räckvidden är under WLTP.

Så man vet aldrig?

Det är dumt att helt och hållet stirra sig blind på WLTP-siffran. Den är upplagd för besvikelse om man förväntar sig exakt samma räckvidd i verkligheten i alla sammanhang.

Utöver att själv försöka läsa på och skapa sig en en mer realistisk bild så tycker jag också att både tillverkare och säljare ska hjälpa till. En fingervisning om räckvidd borde nog ändå inte vara svår att förmedla – bara alla förstår förutsättningarna.

Det händer tyvärr att jag stöter på nyblivna elbilsägare som är besvikna över den verkliga räckvidden i förhållande till den officiella WLTP-siffran. Jag tror tyvärr också att de kommer bli fler i takt med att allt fler köper elbil för första gången.

Mina tre avslutande tips:

  • WLTP är inte verklig räckvidd!
  • Leta runt på nätet efter räckviddstester för den specifika modellen – se hur testerna speglar din verklighet.
  • Ställ mer frågor till säljaren! Vilka erfarenheter har de samlat på sig?
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.