Nu kommer kombi-bilarna också som elbilar – hela listan

Nya kombibilar väntar nu runt hörnet, de rymliga och praktiska favoriterna i Sverige sedan decennier tillbaka kommer snart som elbilar. Men någon klassisk Volvokombi finns inte i sikte, några sådana planer har Volvo inte kommunicerat, även om det på sikt lär bli en naturlig utveckling.

Kombimodellerna kommer inte bara tillföra ett utbud av rymliga och praktiska elbilar. Formatet kommer dessutom ge betydligt mer effektiva elbilar än dagens stora suvar som utrymmestörstande bilköpare tvingas vända sig till om de vill köra med eldrift.

Att det saknas eldrivna kombibilar är tydligt. Under årets första tre månader såldes det runt 240 000 kombibilar i Europa, det är en minskning med 7,6 procent mot samma period i fjol samtidigt som den totala bilförsäljningen ökade med 17 procent.

Flera europeiska biltillverkare lanserar snart sina första kombibilar. Först ut bland de europeiska tillverkarna är Peugeot och Opel som redan i vintras presenterade sina första el-kombier. Efter sommaren kommer Peugeot e-308 SW med ett batteri på 54 kWh och en för bilkoncernen nyutvecklad elmotor på 115 kW (156 hk). Det ska vara särksilt effektiv och säkerställa en räckvidd på 400 km (WLTP).

Koncernsyskonet Opel introducerar samtidigt sin motsvarighet Astra Electric Sports Tourer som bygger på samma drivlina och teknik. Även den blir effektiv med en WLTP-förbrukning på 12,7 kWh /100 km. Både Peugeots och Opels nya bilar kommer placera sig i ett mellanstort segment av kombimodeller.

Större och lyxigare kombibilar

Betydligt större och mer premium blir Audi och Volkswagens satsningar på kombibilar. Audi visade 2022 upp sitt koncept på en eldriven A6 Avant. Här talas det om en drivlina med en 800-voltsarkitektur som man utvecklat tillsammans med Porsche som ska klara snabbladdningshastigheter på upp till 270 kW. En låg luftmotståndskoefficient på 0,24 ska göra det bästa av batterikapaciteten och säkerställa en räckvidd uppåt 700 kilometer.

Hos Volkswagen är det vårens lansering ID.7 som också senare kommer som kombi. Den kommer få ett batteri på 86 kWh som ska leverera räckvidder uppåt 700 kilometer. Så nyligen som i april sa Volkswagen att försäljningen kan komma igång redan under våren 2024 på vissa utvalda marknader.

Men även VW:s Skoda kommer med en kombi som ska vara ”idealisk för både familjer och företag”. Denna nya modell på 4,7 meter ska ta kombin in i den elektriska eran. Lanseringen är planerad till 2026.

BMW i5. Kommer också som kombi.

Opel och Volkswagen-koncernen är däremot inte de enda tyska tillverkarna som insett att också kombisegmentet måste elektrifieras. Nyligen presenterade BMW sin nya elbil i5 som till våren 2024 också kommer som en kombi – BMW i5 Touring.

Kina har förstått segmentet

Sedan ett år tillbaka har MG erbjudit sin enkla men förhållandevis rymliga budget-kombi MG5. Det är MG:s tredje mest vanliga elbil i Sverige med 2700 exemplar, men också den mest vanliga nya MG:n i Sverige hittills i år med nästan 1200 registrerades exemplar.

I vecken visar en annan kinesisk tillverkare upp sin nya eldrivna kombi baserade på Nio ET5. En modell som Nio utvecklat speciellt för Europa för att locka till sig de kombitörstande köparna.

Under årets fjärde kvartal kommer också Geely-ägda Zeekr till Sverige. Med sig har man den kraftfulla sportkombin Zeekr 001. Här talar Zeekr om en kraftfull elbil med två motorer som levererar upp till 400 kW (536 hk) och en räckvidd närmare 600 kilometer.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.