Lexus visar koncept på två slanka elbilar – illustrerar år 2026

Inatt var det världspremiär för Lexus nya elbilskoncept LF-ZC och LF-ZL. En paketering som ska ge oss en föraning om vad Lexus kommer att lansera år 2026. De två koncepten fokuserar på ny batteriteknik, effektiv design och digitala lösningar.

Lexus beskrev under premiären hur den mer kompakta elektriska drivlinan gör det möjligt för Lexus att ta till ett helt nytt designspråk. Lexus vill särskilt förtydliga detta genom sedankonceptet LF-ZC. Den låga huven och sluttande taklinjen ska sätta aerodynamiken i fokus med ett Cd-värde på 0,2.

Koneptet Lexus LF-ZC.

Genom teknik och det egenutvecklade operativsystemet Arene OS kommer föraren att kunna anpassa sin bil fullt ut efter egna preferenser. Det kommer att vara möjligt att själv styra över de flesta fordonsfunktionerna som köregenskaper, ljud och till och med vibrationer för att passa ens egna önskemål. Det blir möjligt genom individuell fyrhjulsdrift och steer-by-wire-teknik.

Interiören i LF-ZC.

Kunder kommer själva kunna experimentera med bilens köregenskaper i ett datorspel som kan spelas direkt innifrån bilen genom steer-by-wire-tekniken. Genom en knapptryckningen kan föraren sedan föra över de köregenskaperna direkt in i verkligheten.

Lexus LF-ZC får också en ny generation batteriteknik med en prismatisk struktur som ska ge en högre energitäthet. Det i sin tur ger ett batteri med lägre vikt och därmed längre räckvidd. Målet är att dubbla räckvidden mot dagens elbilar.

LF-ZC mäter 4750 mm i längd, 1800 mm i bredd och 1390 mm på höjden. Hjulbasen är 2890 mm.

Nya suven LF-ZL

Lexus LF-ZL.

Lexus visade också upp det som man beskriver som sitt nya framtida flaggskepp LF-ZL. En modell i ett upphöjt suvformat som ger mer utrymmen och plats. Samtidigt har man behållt den sluttande och aerodynamiska formen som görs möjlig genom den elektriska kompakta drivlinan.

Interiören i Lexus LF-ZL.

Lexus lägger också här ett stort fokus på teknik och digitala upplevelser. Med hjälp av avancerad AI-teknik ska Lexus skapa nästa generations röstigenkänningssystem som ska ge en serviceupplevelse som påminner om att samtala med en uppmärksam och tillmötesgående betjänt. Samtidigt har man i kontrast till det digitala också försökt att skapa en avkopplande, lugn kupé i traditionell japansk stil.

LF-ZL mäter 5300 mm i längd, 2020 mm i bredd och 1700 mm på höjden. Hjulbasen är 3350 mm.

Ny produktionsteknik

Nästa generationen elbilar kommer Lexus att bygga genom en ny modulär struktur med hjälp av stora gigapressar. Lexus kommer att gjuta karossdelarna i tre stora delar. En framdel, en mittdel och en bakdel.

Det kommer att ge Lexus större friheter i produktionen samtidigt som kunden får en stabilare kaross. Batteriet placeras i mitten och den modulära strukturen gör det möjligt för Lexus att inkorporera nya batteritekniker i produktionen utan att det påverkar de andra två delarna i konstruktionen.

Genom att först bygga ihop bottenplattan kan fordonen köra själva genom produktionen, och Lexus montörer kan bygga bilen direkt på den självrullande plattformen. Det gör att Lexus inte behöver använda traditionella fast byggda produktionslinor vilket sparar pengar och ger större flexibilitet.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.