Europeiska bilköpare har länge prioriterat ett varumärkets rykte när de köper en ny bil. Omkring 45 procent anser att ett bilmärkes rykte är den mest viktiga faktorn när de köper en bil, visar en undersökning genomförd av varumärketsbolaget Adevinta.
Men det håller på att förändras. Av 5 000 tillfrågade personer så är allt fler beredda att lämna det trygga kända varumärket när det är dags att köpa en elbil. 28 procent svarar att de är mer benägna att överväga ett nytt bilmärke i samband med ett köp av elbil, än om de köpte en bensin- eller dieselbil.
– Resultaten tyder på att nya spelare på marknaden kan dra nytta av momentumet i övergången till elbilar. Elbilsövergången har jämnat ut spelplanen, kommenterar Ajay Bhatia, chef för Adevintas globala mobilitetsportfölj.
Men även om köpare kan vara öppna för nya märken så är många av dessa märkena fortfarande relativt okända enligt undersökningen. Volkswagen Golf är den bilmodell med högst kännedom bland de tillfrågade, det medan elbilen Volkswagen ID.3 placerar sig på sjundeplatsen. Igenkänningen är 52 respektive 28 procent.
Tesla mest kända elbilen
![](https://alltomelbil.se/wp-content/uploads/2024/04/model-y-tesla-1024x661.jpg)
Tesla Model Y är den bilmodell som placerar sig i toppen när det kommer till kännedom bland elbilar. Det med en kännedom på 48 procent. Den följdes av Volkswagen och BMW, med 26 procent vardera.
Nya elbilsmärken hade som Polestar och BYD erkändes som ansedda av bara 11 procent respektive 9 procent av konsumenterna enligt undersökningen.
![](https://alltomelbil.se/wp-content/uploads/2024/07/adevinta.jpg)
Men bara för att man är ett okänt märke så behöver det inte vara ett hinder om det är elbilar man säljer.
Nästan 40 procent av de tillfrågade konsumenterna sa att de skulle överväga en elbil från ett nytt eller okänt märke om den erbjöd överlägsen batteriräckvidd. Om priset är attraktivt nog skulle 35 procent överväga ett köp och om det handlade om tillgänglighet skulle 26 procent prova det nya märket.
Kommentera