Amerikanska biltillverkaren General Motors ska till 2035 bli ett helt elektrisk varumärke, med delmålet 50 procent till 2030. När man nu rapporterar sitt resultat för årets andra kvartal ser man en tillväxt på 40 procent inom segmentet elbilar jämfört med samma period förra året.
Men nivåerna är fortfarande låga för biljätten som totalt levererade 696 086 fordon under andra kvartalet. Av dessa var nämligen blygsamma 21 930 elbilar vilket ger en andel på 3,15 procent. Elbilar som levererats inkluderar modeller från märken Chevrolet, GMC och Cadillac.
– Vi har en otrolig portfölj av olika fordon och vi är flexibla så vi kan vinna när fler kunder anammar elbilar, kommenterar Marissa West, nordamerikanska GM-chefen.
Vi behöver alltså se en snabbare upptrappning i elbilsförsäljningen om GM ska nå sina mål. En av strategierna har varit att öka sin närvaro i Europa där elbilsförsäljningen går betydligt bättre än i USA. Cadillac är ett av alla märken som nyligen lanserats i Sverige och andra utvalda marknader i Europa.
Även om leveranserna inte har kommit igång ännu så har man öppnat orderböckerna. GM berättar, utan att ange antal, att hela produktionsvolymen avsedd den europeiska marknaden i år är slutsåld.
Så såg General Motors leveranser av elbilar ut för andra kvartalet 2024:
- Cadillac Lyriq: 7294
- Chevrolet Blazer: 6634
- GMC Hummer: 2929
- Chevrolet Silverado: 2196
- Chevrolet Bolt: 1374
- Chevrolet Equinox: 1013
- BrightDrop: 490
- Totalt: 21 930
Kommentera