Retro-elbilen Luka EV får ny design – och löfte om bättre drivlina

Tjeckiska MW Motor visade för första gången upp den eldrivna retrobilen Luka EV 2018. En liten tvådörrars, tvåsitsig coupé byggd av ett aluminiumchassi som klätts i en glasfiberarmerad plastkaross.

Nu berättar tillverkaren att man inför den planerade produktionsstarten nästa år bestämt sig för att göra om designen rejält. Idag visar MW Motor upp den nydesignade Luka EV för första gången.

Det blir fortfarande en tvåsitsig coupé men genomgående har Luka EV fått en aningen moderniserad design, även om retroinspirationen fortfarande är påtaglig. Inspirationen kommer från den sovjetiska prototypen Tatra JK 2500 från 1955.

En främre sluten grill ska minska luftmotståndet. Baktill har MW Motors breddat hjulhuset för att ge karossen mer karaktär och möjligheten att sätta dit 17-tumshjul.

MW Motor delar inte med sig av några siffror på den elektriska drivlinan. Däremot berättar man att den kommer få en ny vätskekyld motor, ny styrning, nya bromsar och ett nytt batteri med högre kapacitet.

Även chassit får en ny konstruktion och ska erbjuda en perfekt 50/50-viktbalans mellan fram- och bakhjulen. Det i kombination med en låg tyngdpunkt ska garantera oslagbar väghållning. Dessutom kan vi förvänta oss riktigt snabb laddning.

Även interiört får Luka EV ett lyft. Något som vi dock inte får se några bilder på idag. Här lovar MW Motors mer utrymme och bättre komfort. Instrumentpanelen är förbättrad och nya funktioner som fjärrdiagnostik ska förbättra ägarupplevelsen.

Den tidigare modellen som MW Motors visade upp fick fyra navmotorer som gav en samlad effekt på 50 kW (66 hk), med en toppfart på 146 km/h och förmågan att klara 0 till 100 km/h på 9,6 sekunder. Räckvidden var ungefär 300 kilometer och bilens vikt uppgick till endast 815 kilo.

Den tidigare Luka EV kan du se nedan:

Mer detaljer kommer inom kort lovar MW Motors.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.