Klart: Hyundai IONIQ 6 får en officiell WLTP-räckvidd på 614 km

Nu har Hyundais nästa elbil IONIQ 6 genomgått de europeiska WLTP-testerna och har därmed fått en officiell räckvidd. Testerna imponerar och visar att den nya elbilen kommer bli väldigt effektiv.

Räckvidden på bakhjulsdrivna IONIQ 6 Long Range kommer officiellt bli 614 kilometer. Det från ett batteri på 77,4 kWh och den angivna förbrukningen enligt testcykeln blir 14,2 kWh/100 kilometer.

Long Range-versionen av IONIQ 6 kommer också som en fyrhjulsdriven variant. Den får en räckvidd på 583 kilometer med en förbrukning på 15,1 kWh/100 kilometer. Utöver det kommer också en Standard Range-variant med ett mindre batteri och en räckvidd på 429 kilometer och en ännu lägre förbrukning.

Låg förbrukningen har varit en av Hyundais huvudsakliga mål med IONIQ 6. Testerna visar att den får en luftmotståndskoefficient på 0,21 Cd. På pappret presterar alltså IONIQ 6 i nåv med Tesla Model 3 som idag är en av marknadens mer effektiva elbilar.

– Ända sedan vi startade utvecklingen av IONIQ 6 har vi haft som mål att göra den till en ledare inom det helelektriska sortimentet. För att bli ledande inom elbilar globalt är vi väldigt fokuserade på att erbjuda bästa möjliga elbilsprestanda och användarupplevelse, säger Jae Ho Huh, som leder Sub-Mid Project Management Center på Hyundai Motor Company.

UtförandeBatteriRäckviddFörbrukning
kWh/100 km
LR 2WD 18″77,4 kWh614 km14,3
LR 2WD 20″77,4 kWh545 km16,0
LR AWD 18″77,4 kWh583 km15,1
LR AWD 20″77,4 kWh519 km16,9
SR 2WD 18″53,0 kWh429 km13,9
Tesla Model 3
Long Range
82 kWh614 km14,7

Leder om luften

Utöver den aerodynamiska siluetten finns en rad andra designelement som ligger bakom det låga luftmotståndet. Bland annat har elbilen sex aktiva luftspjäll, hjulluftridåer, hjulgapsreducerare och en integrerad bakspoiler. 

IONIQ 6 är baserad på Hyundai-Kias elbilsplattform E-GMP, samma plattforms om sitter i Hyundai IONIQ 5. Den är baserad på 800-voltsteknik som bland annat innebär snabbare laddning än konkurrensen. Att ladda från 10 till 80 procent ska ta runt 18 minuter. Laddning i en kvart ger upp till 351 nya kilometer. Den har också teknik som V2L och kan fungera som en powerbank för andra elektriska enheter.

Produktionen av IONIQ 6 har startat nu under hösten. Den svenska lanseringen blir under det första kvartalet av 2023. Ännu finns inga svenska priser klara.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.