Experten som fryser ner elbilar: ”Elbilen överlägsen som vinterbil”

Föreställningarna om hur elbilar fungerar på vintern är många. En som verkligen vet är Robert Granström vid biltestarföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association. Han fryser nämligen ner elbilar för att se hur kylan påverkar dem. Syftet är att samla och sprida kunskap.

– Det vi gör när vi testar är att vi fryser ner bilen till minus 20 grader, sedan har vi en tre kilometer lång rundbana där vi kör bilen i konstant 90 kilometer i timmen tills den slår av värmen eller sänker farten, berättar Robert Granström.

Testerna är relevanta för hur en bil faktiskt körs vintertid i områden med stora avstånd. I testet får man dessutom med uppvärmningsförloppet för elbilen vilket är relevant då elbilar drar mycket energi vid en kallstart. Då ska både batteri och kupé värmas upp. Robert Granström berättar att en elbil som står i ett varmgarage kan spara in ungefär tre mil per start.

De tidiga elbilarna som Swedish Proving Ground Association testade 2017 hade ofta små batterier. Då var vinterräckvidder på bara 10 mil inte helt ovanliga och då kunde 25 procent av batterikapacitet gå åt till att värma elbilen.

– På bara några år har det hänt jättemycket med batteristorleken. Dagens bilar som sägs ha en räckvidd på 50 mil går förvisso bara 40 mil sommartid på landsväg, det innebär runt 30 mil vintertid, säger Robert Granström.

– Man kan säga att per 10 grader kallare tappar man en till två mil i räckvidd, lite beroende på vilken modell man kör, tillägger Robert Granström.

Höga temperaturer ett större problem

Det finns främst tre saker som påverkar elbilens batterier. Det är hur mycket det används, hur länge det används och hur höga (inte låga) temperaturer det utsätts för. Han lyfter fram att det finns elbilar idag som rullat mellan 40 000 till 60 000 mil på samma batteri.

– Det är riktigt bra! Bra kylning för att förlänga batteriets livslängd är självklart något man jobbar vidare med, säger Robert Granström.

– Några biltillverkare har till och med löst utmaningen med att man kan ladda med full effekt direkt när man anslutit till snabbladdaren. Men även utan dessa finesser är elbilen överlägsen som vinterbil. Du får ladda någon minut längre och ta en kaffe till bara, fortsätter Robert Granström.

– Elbilar funkar alldeles utmärkt att köra vintertid i norrländska inlandet, avslutar Robert Granström som själv berättade att han blev väldigt förvånad när han första gången kallstartade en elbil i extremkyla. Den startade alltid och rullade bekymmersfritt iväg, även vid 35 minus. I de temperaturerna blir bilar med förbränningsmotorer svårstartade.

I ett poddavsnitt av Energikontoret Region Jämtland Härjedalen berättar Robert Granström mer om sitt arbete. Du kan lyssna på det här (Spotify).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.