Europa bör ta till sig det japanska Kei-konceptet på framtidens elbilar

Europeiska branschorganisationen ACEA vill se en ny lagstiftning som ska främja mindre bilar. Man lyfter som ett exempel fram den japanska Kei-bilen. En biltyp som är begränsad storleks- och effektmässigt.

– Kei-bilar står nu för runt 40 procent av den japanska bilmarknaden och drar nytta av en lägre skatt och framför allt är det inte nödvändigt att ha en parkeringsplats för att äga dem till skillnad från resten av de fordon som säljs i Japan, berättar organisationens ordförande Luca de Meo.

Eftersom de eldrivna Kei-bilarna i Japan har små batterier är de också billigare att köpa och kostar ofta under 100 000 kronor efter subventioner. Det är hälften av Europas billigaste elbil Dacia Spring och är fullt tillräcklig för många hushåll. Speciellt i tätorterna och stadsmiljöerna.

”För närvarande kostar elbilar fortfarande för mycket för många konsumenter. Med mindre batterier och fortfarande användbara räckvidder runt 400 kilometer” ser Luca de Meo en speglig av Kei-konceptet som en möjlighet att framåt pressa priserna på elbilar ytterligare.

Men det kräver att lagstiftarna i EU är villiga att se över reglerna, och sänka några av de betungande kraven som personbilar måste leva upp till idag.

– Biltillverkare måste tillåtas designa fordon som är mer lämpade för trånga stadsmiljöer, avslutar Luca de Meo.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.