Elbilen Polestar 3 är här med bra räckvidd, prestanda och snabbladdning

Den nya elsuven Polestar 3 är här. Den erbjuder en lekfull elektrisk drivlina med dubbla motorer och kraft fokuserad på bakvagnen. Standardmodellen levererar totalt 360 kW (489 hk) och 840 Nm i vridmoment och lanseringspriset på den svenska marknaden är 970 000 kronor.

Polestar 3 får ett stort batteri på 111 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 610 kilometer. Snabbladdning är möjlig med upp till 250 kW DC vilket är riktigt bra och absolut nödvändigt med et så stort batteri. Att snabbladda det stora batteriet från 10–80 procent ska ta 30 minuter. AC-laddningen har en kapacitet på 11 kW.

Värmepump är standard vilket förbättrar upplevelsen i kallt klimat. Polestar 3 nyttjar den till förkonditionering av kupén och batteriet. För den bakre elmotorn finns också en frånkopplingsfunktion. Det gör att Polestar 3 kan köras på endast den främre motorn för att spara energi.

Performance, Plus och Pilot-paket

Polestar erbjuder från start tre tillvalspaket. Här finns tillvalspaketet Performance som ger lite ytterligare prestanda. Genom paketet ökar den totala effekten till 380 kW (517 hk) och 910 Nm. Det tillägget kostar 70 000 kronor och ger utöver mer motorkraft också prestandaoptimering för luftfjädringen, 22-tums aluminiumfälgar och kännetecknande detaljer i ”Swedish gold”. Alltså bland annat guldiga bälten och däckventiler.

Under det första modellåret ingår Plus-och Pilot-paketen. De innehåller bland annat ett ljudsystem med 25 högtalare från Bowers & Wilkins med 3D-surround sound och Dolby Atmos, mjukstängande dörrar, en head up-display och Pilot Assist.

Från andra kvartalet av 2023 går det också beställa Plus-paketet med LiDAR från Luminar. Det ger en extra kontrollenhet från NVIDIA med tre kameror, fyra ultraljudssensorer och rengöring för kamerorna fram och bak, vilket ger exakt information i realtid om bilens omgivning. Det gör det möjligt att skapa en förbättrad och mer detaljerad 3D-skanning av bilens omgivning och förbereder den för autonom körning.

Guldiga bälten med Performance-paketet.

– Vårt mål var att erbjuda samma prestanda och precision som kännetecknar alla Polestar-bilar, utan att kompromissa med komforten för den vardagliga körningen, säger Joakim Rydholm, Polestars huvudansvariga chassiingenjör.

Alla versioner inkluderar panoramaglastak, LED-belysning invändigt och utvändigt, infällbara dörrhandtag som fälls ut när föraren närmar sig bilen och 21-tums aluminiumfälgar.

En tvåkammars luftfjädring ger avancerad chassikontroll, samt gör det möjligt för Polestar 3 att anpassa fjädringen mellan komfort och dynamik. Bilen justerar automatiskt sin aktiva dämparhastighet elektriskt varannan millisekund (500 Hz).

Polestar 3 får en toppfart på 210 km/h. Standardmodellen gör 0–100 km/h på 5 sekunder. Med Performace-paketet sjunker den tiden till 4,7 sekunder.

Polestar 3 mäter 4 900 mm på längden, 1 614 mm på höjden och 2 120 mm i bredd. Hjulbasen är 2985 mm. Markfrigången är 201 mm.

Bagaget rymmer 484 liter i bagaget och vid fällt baksäte hela 1411 liter. Dessa måtten inkluderar 90 liter som ryms under golvet. Bagaget fram (frunken) rymmer 32 liter. På taket kommer det bli möjligt att lasta 100 kg, och dragvikten är 2200 kg.

Interiören

Materialen i Polestar 3 har valts ut för sina hållbarhetsegenskaper samtidigt som de ska erbjuda förstklassig estetik och lyxig känsla. Det inkluderar klädsel i bio-attributed MicroTech, spårbar läder och spårbar ull.

Polestar 3 är designad och byggd som en elbil helt från grunden. Det gör att Polestar nu äntligen kan slopa både kardtunnel och den breda mittkonsolen som vi ser på Polestar 2. Polestar 3 blir därmed väldigt mycket rymligare i förhållande till storleken.

Genomskärning av kupén.

Precis som Polestar 2 får också Polestar 3 Android Automotive OS som operativsystem som huserar i den 14,5 tum stor centrala skärmen. Systemet ska dock vara vidareutvecklat från föregångaren när det gäller funktionalitet och design för segmentet stora SUV:ar.

OTA-uppdateringar är också en del av bilen som kommer möjliggöra kontinuerlig mjukvaruförbättring och nya funktioner.

Säkerhet delas med Volvo

Polestar 3 tar också del av den nya generationen av säkerhet som är utvecklad tillsammans med Volvo Cars och som vi också kommer att se i nya Volvo EX90.

Polestar 3 får fem radarmoduler, fem externa kameror och tolv externa ultraljudssensorer. Området SmartZone under den främre aero-vingen samlar flera av de framåtriktade sensorerna, en uppvärmd radarmodul och kamera. Den vingen ska nu bli ett kännetecken i Polestars design.

Invändigt finns två kameror som övervakar föraren med eye tracking-teknik från Smart Eye vilket ska ge säkrarekörning. Kamerorna övervakar förarens ögon och kan utlösa varningsmeddelanden, ljud och till och med en nödstoppsfunktion när systemet upplever att föraren är distraherad eller dåsig.

Interiör finns också radarsensorer som kan upptäcka rörelser som är mindre än en millimeter inne i bilen. Det ska hjälpa till att förhindra att oavsiktligt lämna barn eller djur i bilen. Systemet är också kopplat till klimatanläggningen för att undvika värmeslag eller kraftig nedkylning.

Beställningarna öppnar idag

Summerat så är första intrycket att Polestar 3 erbjuder bra prestanda, god räckvidd, snabb laddning i kombination med avancerade och moderna säkerhetsfunktioner. Med det kommer också så klart en saftig prislapp.

Beställningen av Polestar 3 öppnar idag. Tillverkningen startar till sommaren i Kina med de första leveranserna under fjärde kvartalet av 2023.

Senare, under mitten av 2024, förväntas också produktionen starta i USA. Från och med då planeras leveranser till den nordamerikanska och andra marknader att skifta från Kina till USA.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.