Det mödosamma arbetat att göra VW ID.7 så aerodynamisk som möjligt

Till hösten är det säljstart för Volkswagens nya flaggskepp ID.7. En modell som utmärker sig med en lång räckvidd upp till 700 kilometer, det från ett i sammanhanget litet batteri på 86 kWh. För att uppnå det har Volkswagen bland annat utvecklat en ny elmotor, men ännu viktigare har arbetet med den aerodynamiska formen varit.

Volkswagen har lagt ner mycket tid på att göra ID.7 till märkets mest aerodynamiska elbil hittills. Det inkluderar allt från utformningen av karossen, till hjulen, underredet och luftintagen till kylning. Till sin hjälp använde man i ett tidigt skede lermodeller och datorsimuleringar.

– Vid designen av ID.7 var det större fokus på aerodynamik än för praktiskt taget någon annan modell. Detta kan ses på den låga fronten, den flytande övergången till motorhuven och den snabba vindrutan. Den coupéliknande takformen och den avsmalnande bakänden är också designade för idealisk aerodynamisk prestanda, berättar Volkswagen-designern Daniel Scharfschwerdt.

Normalt på bilar i det här formatet står karossen för omkring 50 procent av Cd-värdet, hjulen och däcken för omkring 30 procent, underredet för 10 procent och öppningar för luftintagen omkring 10 procent.

Små spoilers

Till sin hjälp har Volkswagen använt små spoilers och luftkanaler utmed bilen. Underredet är nästan helt plant med små spoilers som motståndslös guider luften i rätt riktning.

Luftkanaler på den främre stötfångaren leder om luften, bort från bilen. Framför hjulen sitter små spoilers som guidar luftströmmarna förbi hjulen med minimal turbulens. De kompletteras med små luftkjolar som löper längs underredets sidor som förhindrar att luft strömmar in under bilen.

Volkswagen har också lagt ett särskilt fokus på utformningen av fälgarna, med fokus på god aerodynamik. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att luft ändå kommer in för att kyla bromsskivorna. Det hela är en noga uträknad ekvation.

– Resultatet är fälgar som är mer stängda och har därför särskilt bra aerodynamiska egenskaper, berättar aerodynamikexperten Stephan Lansmann. Genom datorsimuleringar kunde man också redan i ett tidigt skede fokusera på däckens konturer. Det innebär att hjulen kunde optimeras mycket tidigare i arbetet än normalt.

För att kyla motorer och batterier behöver man släppa in luft genom luftventiler in till drivlinan. Det bidrar så klart till ett ökat luftmotstånd. Därför utrustade Volkswagen ID.7 med en elektroniskt reglerbar ”rullgardin” som stängas när kylningen är tillräcklig vilket bättrar på aerodynamiken.

Karossens coupéliknande tak och avsmalnande bakdel är också en viktig nyckel till det låga luftmostånd. Själva bakluckan har också fått en integrerad spoiler som minskar turbulensen bakom bilen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.