Data visar hur räckvidden hos elbilar påverkas av vinterkylan – 13 elbilar testade

Amerikanska tjänsten Recurrent som har tagit fram ett verktyg för att mäta batterihälsan på högspänningsbatteriet i elbilar har nu använt sin data för att bedöma räckvidden hos elbilar på vintern.

Genom att använda data från 7000 elbilar och tiotusentals mätpunkter har man kunna se hur låga temperaturer påverkar räckvidden hos elbilar. Av de 13 testade modellerna finns alla utom en (Chevrolet Bolt) i Sverige.

Testerna visar räckvidden vid en sommartemperatur på 20°C samt vintertemperaturer som ligger mellan -6°C till -1°C.

Bland modellerna som Recurrent testat finns Audi e-tron, BMW i3, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Kona, samt fyra modeller från Tesla för att nämna några få. Resultatet varierar kraftigt mellan olika modeller.

Hos vissa modeller är tappet försumbart, med mindre än 10 procent. Hos vissa modeller kan tappet bli upp till 30 procent. Den modell som är minst påverkad av vinterkylan är Jaguar i-Pace (-3%). Elbilar som Ford Mustang Mach-E och Volkswagen ID.4 (-30%) tycks lida desto mer av vinterkylan.

Uppdatering 16/12. Det har kommit många frågor om siffrorna – och hur exempelvis ID.4 kan ha längre räckvidd än Tesla Model 3. Recurrent förklarar:

– Räckviddssiffrorna som vi visar för Leaf, Teslas och ID.4 är medelvärden av vår observerade data från riktiga bilar på vägarna över hela USA – inte relaterade till WLTP- eller EPA-betyg. Det betyder att riktiga förare använder dem under verkliga förhållanden, inte under vägtester eller på tillrättalagda banor. Det visar sig att hur du kör dessa bilarna har en enorm inverkan på hur de presterar. Vi har till exempel sett att trots att Model 3 har en ledande effektivitetsklassning i den verkliga världen kan sättet att köra den vara mindre effektiv än Leaf, skriver Recurrent.

Den intressanta siffran i sammanhanget är den procentuella förändringen mellan varmt och kallt klimat. Även om du kan köra Model 3 mer effektivt än Leaf, så är den procentuella varmt vs. kallt-differenser antagligen fortfarande relevant för dig.

Vinter och kyla påverkar förbrukningen (och räckvidden) hos alla typer av bilar oavsett drivlina. Hos elbilar ökar förbrukningen vintertid av främst två anledningar.

Den ena är batterikemin. Kalla temperaturer hämmar den kemiska reaktionen och fungerar som motstånd som bromsar de fysikaliska processerna vilket ökar förbrukningen.

För att motverka det måste elbilen använda energi för att värma upp batteriet. Till skillnad från en bil med förbränningsmotor skapar elbilar inte alls samma mängd spillvärme som kan nyttjas för uppvärmning. Istället måste elbilen använda energi från batteriet för att skapa värme till både batteri men också kupén.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.