Bra start för elbilen Zeekr 001 på hemmaplan

Geelys nya premiummärke Zeekr har gjort en bra start i hemlandet Kina med sin första elbil Zeekr 001. Modellen som ursprungligen designats av Göteborgsbaserade Lynk & Co rullade för första gången av produktionslinan i slutet av oktober.

I oktober leverade man endast en handfull bilar, i november blev det strax över 2000 och i december följde nästan 4000 bilar. Vid slutet av 2021 kunde Zeekr rapporterade 6000 levererade bilar. Det är en relativt imponerande start för ett helt nytt märke.

Det var inte längesedan andra färska bilmärken, till exempel Nio, låg på samma volymer. Idag levererar Nio ungefär 10 000 bilar i månaden fördelade över tre märken.

Märket Zeekr är intressant av många anledningar. Man har siktet på att lansera premium-elbilar på utvalda globala marknader. Det är troligt att Europa och Sverige kan vara en sådan utvald marknad.

Modellen Zeekr 001 bygger också på Geelys elbilsplattform SEA (Sustainable Experience Architecture). En plattform som vi bland annat kan få se på framtida modeller från Volvo och Polestar. Att Geely sätter drivlinan på prov i Zeekr är bara positivt för de båda märkena.

Zeekr 001 erbjuds både med fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift med val på av batteri på 86 kWh eller 100 kWh. Räckvidden i modellen med störst batteri är 712 kilometer enligt den generösa mätmetoden NEDC.

AWD-versionen erbjuder rejält med kraft (400 kW) och klarar 0-100km/h på 3,8 sekunder. Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 360 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska ta omkring 30 minuter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.